X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 04.11.2025 р. № 5894/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо питань оподаткування податком на прибуток підприємств операцій по договору поставки, що фінансуються за грантовою угодою та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.

Як зазначено у зверненні, товариство є постачальником за договором поставки, який фінансується «вкладниками рахунку міжнародного співробітництва для Чорнобиля через Розпорядника, яким є ЄБРР, в рамках реалізації проекту «Пріоритетні проєкти для підтримки відновлення безпеки та інфраструктури на Чорнобильській атомній станції» за грантовою угодою 02, укладеною 08.02.2024 між Європейським банком реконструкції та розвитку, як розпорядником РМСЧ, та Державним спеціалізованим підприємством «Чорнобильська АЕС», як одержувачем.

В договорі прописана ціль поставки: для забезпечення нормальної та безпечної експлуатації Комплексу НБК-ОУ.

Заявник запитує:

Чи потрібно сплачувати податок на прибуток при постачанні товарів, при фінансуванні грантовими коштами відповідно до норм Рамкової угоди між Україною та Європейським банком реконструкції та розвитку стосовно діяльності Рахунку міжнародного співробітництва для Чорнобиля, яка ратифікована Законом України від 5 червня 2024 року № 3775 – ІХ?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків, зборів і митних платежів, регулюються нормами Кодексу, Митного кодексу України та іншими нормативно-правовими актами з питань оподаткування (п. 1.1 ст. 1 розділу І Кодексу).

Згідно з п. 5.2 ст. 5 Кодексу у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу.

Слід зазначити, що кожен конкретний випадок стосовно порядку оподаткування операцій, що здійснюються платником податку, має розглядатися за умови чіткої деталізації усіх обставин та договірних умов таких операцій, а також первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались.

Заявником надається загальна інформація щодо гранту в рамках проєкту МТД. При цьому заявник не вказав номер та не надав реєстраційну картку проєкту, крім того із запита заявника незрозуміло договірні відносини між товариством та надавачем гранту, та товариством і отримувачем за договором поставки.

У зв’язку з цим ДПС надає роз’яснення, виходячи із загальних норм податкового законодавства щодо порушених питань.

Статтею 3 Кодексу встановлено, що однією із складових податкового законодавства України, зокрема, є чинні міжнародні договори, згода на обовязковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування.

При цьому відповідно до п. 3.2 ст. 3 Кодексу, якщо міжнародним договором, згода на обовязковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.

Процедура залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, в тому числі державної реєстрації, моніторингу проектів (програм), акредитації виконавців (юридичних осіб - нерезидентів), реєстрації представництва донорської установи в Україні регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги» (далі – Порядок № 153).

Відповідно до п. 2 Порядку № 153 грантова угода - угода між партнером з розвитку або виконавцем та реципієнтом про передачу фінансових ресурсів (грантів) у національній чи іноземній валюті в рамках проекту (програми).

Виконавцем проєкту є будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з партнером з розвитку або уповноваженою партнером з розвитку особою та забезпечує реалізацію проєкту (програми), у тому числі на платній основі; бенефіціаром – центральний орган виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна, Київська, Севастопольська міська держадміністрація, до компетенції яких належить формування та/або реалізація державної політики у відповідній галузі чи регіоні, де передбачається впровадження проєкту (програми), що заінтересована в результатах виконання проєкту (програми), виконавчий орган місцевого самоврядування, юрисдикція якого поширюється на територію реалізації проєкту (програми), Секретаріат Кабінету Міністрів України, Офіс Президента України, комітети та Апарат Верховної Ради України, Національний банк, Верховний Суд, вищі спеціалізовані суди, Національне антикорупційне бюро, Рахункова палата, інші державні органи; партнером з розвитку – іноземна держава, уряд та уповноважені урядом іноземної держави органи або організації, іноземний муніципальний орган або міжнародна організація, що надають міжнародну технічну допомогу відповідно до міжнародних договорів України; субпідрядником - будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з виконавцем або реципієнтом, забезпечує реалізацію проєкту (програми) в частині або в цілому та проводить процедури закупівлі за рахунок коштів МТД в рамках проєкту (програми); реципієнтом – резидент (фізична або юридична особа), який безпосередньо одержує міжнародну технічну допомогу згідно з проєктом (програмою).

Проєкти (програми) підлягають обов’язковій державній реєстрації, яка є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України (пункти 11, 12 Порядку № 153).

Абзацом п’ятим п. 23 Порядку № 153 передбачено, що виконавець та субпідрядник, що реалізують право на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України (крім договорів, пов’язаних із виконанням робіт з підготовки до зняття і зняття енергоблоків Чорнобильської АЕС з експлуатації та перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему), щомісяця до 20 числа складає та подає в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження за формою згідно з додатком 8 до цього Порядку. У разі коли виконавцем є юридична особа - нерезидент, що не перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження подається в письмовому та електронному вигляді органові ДПС за адресою акредитації такої особи на території України та в копії Секретаріатові Кабінету Міністрів України.

Пунктом «f» розділу 6 Рамкової угоди між Україною та Європейським банком реконструкції та розвитку стосовно діяльності Рахунку міжнародного співробітництва для Чорнобиля, ратифікованої Законом України від 5 червня 2024 року № 3775-IX, встановлено, що фізичні та юридичні особи, крім резидентів України, які виконують договори про постачання товарів, виконання робіт і надання послуг, що фінансуються з коштів Грантів, повинні звільнятися від сплати податків, пов’язаних з веденням такої господарської діяльності, та податку на прибуток на території України.

Таким чином, у разі якщо виконавцями проєкту МТД виступають нерезиденти, то на таких суб’єктів господарювання  розповсюджується звільнення від оподаткування податком на прибуток підприємств прибутку, отриманого за рахунок МТД.

Отже, на резидентів України звільнення від оподаткування податком на прибуток підприємств прибутку від здійснення операцій з постачання товарів за договорами МТД відповідно до Рамкової угоди між Україною та Європейським банком реконструкції та розвитку стосовно діяльності Рахунку міжнародного співробітництва для Чорнобиля, ратифікованої Законом України від 5 червня 2024 року № 3775-IX, не розповсюджується.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).