X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 05.11.2025 р. № 5926/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

 

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула Ваші звернення щодо практичного використання норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що є фізичною особою – підприємцем, LegalTech-спеціалістом та співавтором проєкту PaxHelper.com — інноваційного рішення для авіакомпаній та державних контролюючих органів у сфері цивільної авіації.

PaxHelper – це інноваційний технічний проект, який автоматизує процес отримання авіаційних даних про затримані та скасовані рейси, значно скорочуючи час на підготовку відповідей на звернення пасажирів. Створене рішення аналізує відкриті авіаційні дані, застосовує відповідні положення законодавства України, ЄС та Великої Британії щодо компенсацій, і автоматично генерує проєкти відповідей для пасажирів.

Завдяки значному досвіду в авіаційній галузі, ще до початку повномасштабної війни були створені низка ефективних сервісів: AirLaw.Pro (захист прав пасажирів), DavaiDengi.com (допомога у поверненні коштів
за рейси, скасовані через COVID-19). Втім, саме PaxHelper був розроблений вже під час війни
з урахуванням нових реалій і потреб майбутньої відбудови авіаційного сектору України.

У 2025 році платник податків скористався можливістю взяти участь у ініціативі Seeds of Bravery (UASEEDs) Business Consultancy Services, що реалізується в рамках програми Horizon Europe, за підтримки Українського фонду стартапів (USF) та FundingBox Accelerator (Польща).

За результатами відкритого конкурсного відбору, технічний проект PaxHelper було визнано інноваційним, а платнику, як фізичній особі – підприємцю, погоджено видачу субгрантових коштів від Європейського Союзу для його подальшого розвитку та покращення.

Також платник зазначив, що отримані платником, як фізичною особою – підприємцем, кошти є цільовою безповоротною фінансовою допомогою/субгрантом в межах виконання інноваційного (науково-технічного) проєкту Seeds of Bravery (UASEEDs), що фінансується в рамках міжнародної програми Horizon Europe відповідно до ратифікованого міжнародного договору України.

Платник зауважує, що зазначеним міжнародним договором є Угода між Україною та Європейським Співтовариством про наукове і технологічне співробітництво, яка ратифікована Законом України Про ратифікацію Угоди між Україною та Європейським Співтовариством про наукове і технологічне співробітництво за № 368-IV (368-15 ) від 25 грудня 2002 року (далі – Угода).

11.06.2020 зазначена угода була відновлена Угодою (у формі обміну нотами) між Україною та Європейським Союзом про відновлення дії Угоди між Україною та Європейським Співтовариством про наукове і технологічне співробітництво, що в свою чергу була ратифікована Законом України «Про ратифікацію Угоди (у формі обміну нотами) між Україною та Європейським Союзом про відновлення дії Угоди між Україною та Європейським Співтовариством про наукове і технологічне співробітництво» (далі – Угода) за № 1673-IX від 15 липня 2021 року.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Чи підлягають субгрантові кошти, отримані фізичною особою – у межах виконання інноваційного (науково-технічного) проєкту Seeds of Bravery (UASEEDs) (Grant Agreement № 101104445), що фінансується в рамках міжнародної програми Horizon Europe, оподаткуванню як дохід фізичної особи або ФОП, чи ж вони підпадають під звільнення від ПДФО та військового збору згідно зі ст. 7 Угоди між Україною та Європейським Співтовариством про наукове і технологічне співробітництво (ратифікованої Законом № 368-IV
від 25.12.2002, відновленої Законом № 1673-IX від 15.07.2021, розширеної Законом № 2233-IX від 03.05.2022), а також у контексті ст. 9 Конституції України та ст. 19 Закону України «Про міжнародні договори України».

2. Підтвердити застосування звільнення від оподаткування (податку на доходи фізичних осіб, військового збору, єдиного податку та ін.) до отриманої цільової безповоротної фінансової допомоги (субгранту), що надана Європейським Союзом у межах міжнародного договору України, а саме Угоди між Україною та Європейським Співтовариством про наукове і технологічне співробітництво.

Щодо першого – другого питань

Пунктом 14.1 ст. 14 Кодексу визначено поняття, які вживаються в такому значенні:

господарська діяльність – це діяльність особи, що пов’язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами (п.п. 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 Кодексу);

фінансова допомога – це фінансова допомога, надана на безповоротній або поворотній основі. Безповоротна фінансова допомога – це, зокрема сума коштів, передана платнику податків згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів (п.п. 14.1.257 п. 14.1 ст. 14 Кодексу);

Крім того, грант – це одноразова безповоротна цільова виплата фізичним і юридичним особам грошової суми або дарування обладнання, приміщення (як правило, з власних коштів та майна) громадянами і юридичними особами, у тому числі іноземцями, а також міжнародними організаціями, для проведення наукових досліджень, впровадження енерго- та ресурсозберігаючих технологій, вжиття заходів екологічної безпеки та ліквідації наслідків екологічних катастроф, виконання творчих робіт, видання творів художньої, наукової, освітньої, образотворчої, медичної та іншої літератури тощо (З практики застосування термінів, слів та словосполучень у юриспруденції).

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1
розділу XIV Кодексу.

Відповідно до п. 292.1 ст. 292 Кодексу доходом фізичної особи –
підприємця – платника єдиного податку – є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3
ст. 292 Кодексу. При цьому до доходу не включаються отримані такою фізичною особою пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, доходи у вигляді бюджетних грантів, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності.

Крім того, до складу доходу фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку також не включаються суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм (п.п. 4 п. 292.11 ст. 292 Кодексу).

Таким чином, оскільки, кошти, отримані фізичною особою – підприємцем – платником єдиного податку доходу у вигляді гранту від нерезидента не є доходом від виробництва (виготовлення) та/або реалізації товарів, виконання робіт, надання послуг таким підприємцем на користь нерезидента, то зазначений дохід не включається до складу доходу фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку, але з метою оподаткування сума такого доходу оподатковується за загальними правилами, встановленими Кодексом для платників податку – фізичних осіб.

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб регулюється розділом IV Кодексу, згідно з п. 163.1 ст. 163 якого передбачено, що об’єктом оподаткування резидента є, зокрема:

загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід (п.п. 163.1.1 п. 163.1
ст. 163 Кодексу)
;

іноземні доходи – доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України (п.п. 163.1.3 п. 163.1 ст. 163 Кодексу).

Статтею 165 Кодексу визначено виключний перелік доходів, які не включаються до загального (місячного) річного оподатковуваного доходу платника податків.

Статтею 165 Кодексу визначено перелік доходів, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, а саме сума державних премій України або стипендій України, призначених законом, постановами Верховної Ради України, указами Президента України, винагород спортсменам – чемпіонам України, призерам спортивних змагань міжнародного рівня, у тому числі спортсменам з інвалідністю, а також вартість державних нагород чи винагород від імені України, крім тих, що виплачуються коштами чи іншим майном, сума Нобелівської чи Абелівської премій, а також сума міжнародних премій у сфері наукової, науково-технічної діяльності, стипендій, грантів, що виплачуються (надаються) в рамках фінансування наукових (науково-технічних) проектів, виконання яких здійснюється відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, та які зареєстровані відповідно до ст. 66 Закону України від 26 листопада 2015 року                                           № 848-VIII «Про наукову і науково-технічну діяльність» (далі – Закон № 848) (п.п. «б» п.п. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).

Відповідно до п.п. 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу звільняються від оподаткування військовим збором доходи, що згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у п.п. 165.1.36 п. 165.1 ст. 165, пп. 3 і 4
п. 170.131 ст. 170 Кодексу та п. 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Разом з тим порядок оподаткування іноземних доходів встановлено
п. 170.11 ст. 170 Кодексу, до п.п. 170.11.1 якого у разі якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку – отримувача, який зобов’язаний подати річну податкову декларацію, та оподатковується за ставкою, визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу, крім випадків, визначених
цим підпунктом.

Під час отримання доходів у вигляді валютних цінностей або інших активів (вартість яких виражена в іноземній валюті або міжнародних розрахункових одиницях), такі доходи перераховуються у гривні за валютним курсом Національного банку України, що діє на момент отримання таких доходів                          (п. 164.4 ст. 164 Кодексу).

Згідно з п. 167.1 ст. 167 Кодексу ставка податку становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пунктах 167.2 – 167.5 ст. 167 Кодексу).

Також вказані доходи є об’єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Ставка військового збору для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, становить 5 відс. об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету визначено ст. 168 Кодексу та п.п. 1.4 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Відповідно до п.п. 168.2.1 п. 168.2 ст. 168 Кодексу платник податку, що отримує, зокрема, іноземні доходи, зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок та військовий збір з таких доходів.

При цьому особою, яка не є податковим агентом, вважається нерезидент або фізична особа, яка не має статусу суб'єкта підприємницької діяльності або не є особою, яка перебуває на обліку у контролюючих органах як особа, що провадить незалежну професійну діяльність (п.п. 168.2.2 п. 168.2 ст. 168 Кодексу).

Відповідно до абзаців «а» та «в» п. 176.1 ст. 176 Кодексу платники податку зобов’язані:

вести облік доходів і витрат в обсягах, необхідних для визначення суми загального річного оподатковуваного доходу, у разі якщо такий платник податку зобов'язаний відповідно до Кодексу подавати декларацію або має право на таке подання з метою повернення надміру сплачених податків, у тому числі при застосуванні права на податкову знижку.

Форми такого обліку та порядок його ведення визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Так, наказом Міністерства фінансів від 23.06.2017 № 591 затверджено  Книгу обліку доходів і витрат для визначення суми загального річного оподатковуваного доходу та Порядок ведення обліку доходів і витрат для визначення суми загального річного оподатковуваного доходу;

подавати податкову декларацію за встановленою формою у визначені строки у випадках, коли згідно з нормами Кодексу таке подання є обов'язковим.

Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи (податкової декларації) передбачено ст. 179 Кодексу.

Податкові декларації, крім випадків, передбачених Кодексом, подаються
за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року
для платників податку на доходи фізичних осіб, у тому числі самозайнятих
осіб – до 01 травня року, що настає за звітним, крім випадків, передбачених розділом IV Кодексу (п.п. 49.18.4 п. 49.18 ст. 49
Кодексу).

Фізична особа зобов'язана самостійно до 01 серпня року, що настає за звітним, сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену в поданій нею податковій декларації (п. 179.7 ст. 179 Кодексу).

Таким чином, якщо дохід у вигляді субгранту, виплачується (надається) фізичній особі – підприємцю в рамках фінансування наукових (науково-технічних) проектів, виконання яких здійснюється відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, та які зареєстровані відповідно до ст. 66 Закону № 848, то сума такого доходу не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, а отже не оподатковується податком на доходи фізичних осіб та звільняється від оподаткування військовим збором.

Водночас, якщо дохід у вигляді зазначеного субгранту, отриманий фізичною особою – підприємцем з джерел за межами України, не відноситься до категорій, зазначених у п.п. «б» п.п. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 Кодексу, то сума такого гранту включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків як іноземний дохід з відповідним оподаткуванням.

При цьому фізична особа зобов’язана подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок (військовий збір) з таких доходів.

Одночасно, відповідно до п. 3.2 ст. 3 Кодексу якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.

Так, п. «б» ст. 7 Угоди встановлено, якщо конкретні форми наукового і технологічного співробітництва передбачають пряму чи непряму фінансову допомогу Європейського Співтовариства, через організації, засновані за участю Європейського Співтовариства, учасникам Української Сторони, то на будь-які такі гранти, фінансову чи іншу допомогу, що надається Європейським Співтовариством учасникам Української Сторони для підтримки їхньої наукової та технологічної діяльності, розповсюджуються податкові та митні пільги. Такі гранти будуть звільнені Українською Стороною від сплати мита, будь-яких митних зборів, податків на додану вартість, податків на прибуток, а також від сплати всіх інших аналогічних податків і зборів.

Враховуючи викладене, оскільки Ваш лист не містить достатньої інформації для надання більш детальної відповіді, пропонуємо Вам звернутися до контролюючого органу з наданням відповідних документів, що підтверджують заснування організації, через яку надається субгрант, Європейським Співтовариством тощо.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

_______________________________________________________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.