Державна податкова служба України розглянула звернення щодо порядку оподаткування ПДВ операцій з постачання на митній території України медичних виробів, та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як викладено у зверненні, між Товариством та Замовником укладено договір про закупівлю системи флюороскопічної рентгенівської загального призначення пересувної, цифрової типу С-дуга (ДК 021:2015-33110000-4 «Візуальне обладнання для потреб медицини, стоматології та ветеринарної медицини») (далі – Медичний виріб). Згідно з укладеним договором, отримувачем Медичного виробу є Комунальна установа. Вартість Медичного виробу згідно з договором включала суму ПДВ за ставкою в розмірі 7 відсотків.
Інформуючи про зазначене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1) якщо Замовник брав участь у тендерній закупівлі з урахуванням ПДВ, чи могла в такій ситуації застосовуватися податкова пільга зі звільнення від ПДВ, передбачена постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2022 року № 1447 «Про затвердження переліків лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану» (далі – Постанова № 1447) та пунктом 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ?
2) чи було зобов’язане Товариство у будь-якому випадку застосовувати пільгу зі звільнення від ПДВ, передбачену пунктом 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ та Постановою № 1447, при постачанні медичного обладнання, включеного до затвердженого Переліку, якщо Замовник брав участь у тендерній закупівлі з урахуванням ПДВ, без надання жодних документів чи запитів стосовно застосування пільги?
3) чи обмежується застосування податкової пільги тим, що медичне обладнання, включене до Переліку, затвердженого Постановою № 1447, повинно використовуватися закладами охорони виключно для надання медичної допомоги особам, які постраждали внаслідок поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я під час проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, а також у період запровадження воєнного стану (відповідно до абзацу третього пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ)?
4) чи допускається використання медичного обладнання, поставленого з даною податковою пільгою без ПДВ, для ширшого кола медичних послуг (вторинної/спеціалізованої стаціонарної медичної допомоги, у тому числі екстреної (невідкладної), необхідної для збереження належних профілактики, діагностики і лікування хвороб, травм, отруєнь чи інших розладів здоров’я, амбулаторної медичної допомоги (спеціалізована медична практика), якщо норми Податкового кодексу України встановлюють відповідальність платників податків саме за використання податкових пільг не за цільовим призначенням чи всупереч умовам або цілям їх надання, а дані медичні заклади охорони здоров’я здійснюють загальне медичне обслуговування населення та не входять до системи охорони здоров’я Міністерства оборони України чи будь-яких інших військових медичних формувань?
5) яким чином Товариство мало здійснити постачання з ПДВ або без ПДВ, враховуючи, що документи, які підтверджують правомірність застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, нормами зазначеного пункту ПКУ прямо не визначені, не надавалися, а тендерна закупівля відбулась з ПДВ?
6) які документи повинен був надати Департамент охорони здоров'я Одеської міської ради для підтвердження правомірності застосування пільги із звільнення від ПДВ?
7) чи нестиме Товариство відповідальність у разі здійснення постачання медичного обладнання без нарахування ПДВ (на підставі пільги, передбаченої абзацом третім пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України), якщо Замовник проводив тендерну закупівлю з урахуванням ПДВ, а в подальшому під час перевірки не підтвердить свого права на застосування пільги?
8) яким чином та на підставі яких документів буде перевірятися право на застосування податкової пільги, встановленої абзацом третім пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ, під час податкового контролю?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).
Правові основи застосування податкової пільги визначено статтею 30 розділу I ПКУ.
Податкова пільга – це передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов'язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 статті 30 розділу I ПКУ (пункт 30.1 статті 30 розділу I ПКУ).
Платник податків вправі використовувати податкову пільгу з моменту виникнення відповідних підстав для її застосування і протягом усього строку її дії (пункт 30.3 статті 30 розділу I ПКУ).
Платник податків вправі відмовитися від використання податкової пільги (крім податкових пільг з податку на додану вартість) чи зупинити її використання на один або декілька податкових періодів, якщо інше не передбачено ПКУ. Податкові пільги, не використані платником податків, не можуть бути перенесені на інші податкові періоди, зараховані в рахунок майбутніх платежів з податків та зборів або відшкодовані з бюджету (пункт 30.4 статті 30 розділу I ПКУ).
Податкові пільги, порядок та підстави їх надання встановлюються з урахуванням вимог законодавства України про захист економічної конкуренції виключно ПКУ, рішеннями Верховної Ради Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, прийнятими відповідно до ПКУ (пункт 30.5 статті 30 розділу I ПКУ).
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України, у тому числі операції з безоплатної передачі.
Підпунктом «в» пункту 193.1 статті 193 розділу V ПКУ визначено, що за ставкою ПДВ у розмірі 7 відсотків оподатковуються ПДВ операції, зокрема, з:
постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів, дозволених для виробництва і застосування в Україні та внесених до Державного реєстру лікарських засобів, а також медичних виробів, які внесені до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення або відповідають вимогам відповідних технічних регламентів, що підтверджується документом про відповідність, та дозволені для надання на ринку та/або введення в експлуатацію і застосування в Україні;
постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, дозволених для застосування у межах клінічних випробувань, дозвіл на проведення яких надано центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я.
Підпунктом 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України лікарських засобів та медичних виробів відповідно до підпункту «в» пункту 193.1 статті 193 розділу V ПКУ, що призначені для використання закладами охорони здоров’я, учасниками антитерористичної операції, особами, що беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, для надання медичної допомоги фізичним особам, які у період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, за переліком, встановленим Кабінетом Міністрів України.
Перелік лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2022 № 1447, яка набрала чинності 29.12.2022 (далі – Перелік № 1447).
Відповідно до Наказу Міністерства оборони України та Міністерства охорони здоров’я України від 07.02.2018 № 49/180 «Про визначення механізму надання вторинної (спеціалізованої) і третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги військовослужбовцям, які беруть участь в антитерористичній операції та здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації та/або в умовах запровадження воєнного чи надзвичайного стану» визначено перелік закладів охорони здоров’я та державних установ НАМН, що залучаються для надання вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги військовослужбовцям Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів військових формувань та правоохоронних органів, особам рядового і начальницького складу та поліцейським, які беруть участь в антитерористичній операції та здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації та/або в умовах запровадження воєнного чи надзвичайного стану.
Враховуючи викладене, та виходячи з аналізу норм ПКУ ДПС повідомляє.
Щодо питань 1 та 2
За загальновстановленими правилами податкові пільги з ПДВ надаються не окремим платникам ПДВ, а застосовуються до операцій з постачання тих чи інших товарів/послуг, які є об’єктом оподаткування ПДВ.
З огляду на норми, визначені пунктом 30.4 статті 30 розділу I ПКУ, платники ПДВ не мають права ні відмовитися, ні зупинити застосування (дію) пільги з ПДВ (у тому числі і пільги з ПДВ, передбаченої підпунктом 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ) на один чи декілька звітних періодів.
Отже, звільнення від оподаткування податком на додану вартість, визначені положеннями ПКУ, в тому числі пунктом 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, застосовуються платником – постачальником товарів/послуг в обов’язковому порядку за наявності відповідних підстав, незалежно від того чи Замовник брав участь у тендерній закупівлі з урахуванням ПДВ чи без.
Щодо питань 3 та 4
Щодо можливості одночасного використання медичних виробів, зазначених у підпункті 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, операції з постачання яких звільняються від оподаткування податком на додану вартість, іншими особами ніж ті, які визначені у вказаному підпункті, ДПС пропонує звернутися до Міністерства охорони здоров’я України.
Щодо питань 5 - 8
Режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений підпунктом 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, зокрема до операцій з постачання на митній території України медичних виробів, застосовується за умови, що такі медичні вироби:
призначені для використання у відповідних заходах перерахованими у підпункті 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ суб’єктами (у тому числі закладами охорони здоров’я). Інформація щодо цілей використання медичних виробів може бути зазначена у договорі на постачання таких медичних виробів, укладеному між постачальником та покупцем;
включені до Переліку № 1447.
При дотриманні таких умов операції Товариства з постачання медичних виробів на митній території України підлягають звільненню від оподаткування ПДВ. Товариство зобов’язане скласти податкову накладну на отримувача медичних виробів без нарахування податку на додану вартість.
Нормами підпункту 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ не визначено переліку підтверджуючих документів для цілей застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ. Інформація щодо цілей використання медичних виробів може бути зазначена у договорі на постачання таких медичних виробів.
Щодо відповідності товару із назвою «система флюороскопічна рентгенівська загального призначення пересувна, цифрова типу С-дуга (ДК 021:2015-33110000-4 «Візуальне обладнання для потреб медицини, стоматології та ветеринарної медицини»)» вимогам Переліку № 1447, ДПС рекомендує звернутися до Міністерства охорони здоров’я України.
Правомірність застосування ставки ПДВ або режиму звільнення від оподаткування ПДВ до тих, чи інших операцій може бути встановлена виключно за результатами проведення відповідних перевірок, передбачених ПКУ.
Питання щодо взаємовідносин між суб’єктами господарювання не належать до компетенції ДПС.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу II ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |