X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 06.11.2025 р. № 5940/ІПК/99-00-07-03-01 ІПК

Державна податкова служба України за результатами  розгляду звернення приватного підприємства  (далі – Товариство)
, керуючись положеннями статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.

Товариство здійснює господарську діяльність у сфері роздрібної торгівлі пальним через мережу автозаправних станцій (далі – АЗС). Розрахункові операції проводяться із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО), зареєстрованих у встановленому порядку, відповідно до чинного законодавства України.

У зв’язку із складністю розуміння законодавства у сфері здійснення розрахунків за товари (послуги) Товариство звернулось до податкового органу із такими запитаннями:

1)  Чи може Товариство, яке здійснює реалізацію пального через АЗС, застосовувати електронний розрахунковий документ (електронний чек) при проведенні розрахункових операцій, якщо електронний чек містить усі обов’язкові реквізити, передбачені законодавством?

2)  Чи можна вважати, що вимоги пункту 15 Технічних вимог до електронних контрольно-касових апаратів для автозаправних станцій щодо «друкування чеків установленої форми», затверджених протокольним рішенням Державної комісії з питань впровадження електронних систем і засобів контролю та управління товарним і  грошовим обігом від 27 червня 2002 року № 13, (далі – Технічні умови) можуть бути виконані шляхом формування електронного розрахункового документа (електронного чека), який включає всі обов’язкові дані (номер паливороздавальної колонки, обсяг пального в літрах, його вартість тощо)?

3)  Чи дозволено вносити технічні зміни до РРО, що використовуються на АЗС, для забезпечення можливості формування електронного чеку (без фізичного друку), за умови, що покупець не вимагає отримання паперової копії?

4)  Яким чином суб’єкт господарювання може реалізувати на практиці можливість видачі електронних чеків при наявності діючих РРО, налаштованих відповідно до Технічних вимог, які передбачають обов’язкове друкування паперового документа?

5)  Хто має право здійснювати модернізацію (реконструкцію) або внесення змін до програмного чи апаратного забезпечення РРО, щоб реалізувати можливість формування електронних чеків без їх паперового друку?

6)  Чи може така модернізація (внесення змін до РРО) спричинити юридичну відповідальність для:

– розробника або виробника РРО, який здійснює такі зміни, та/або суб’єкта господарювання, який використовуватиме модернізований реєстратор розрахункових операцій у господарській діяльності?

7)  Чи планується оновлення або приведення Технічних вимог у відповідність до чинного законодавства України, яке передбачає можливість створення розрахункових документів у паперовій та/або електронній формі для всіх без винятку суб’єктів господарювання?

Щодо питання 1

Правові засади застосування РРО / ПРРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265).  Його дія поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Відповідно до вимог статті 3 Закону № 265, визначено, що суб’єкти господарювання зобов’язані:

проводити розрахунки на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу ПРРО зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;

надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).

Враховуючи наведене вище, Товариство може надавати своїм покупцям розрахункові документи створені РРО ЕККА, що використовуються на АЗС,
в електронній формі, після друкування паперової форми чека.

Щодо питання 2

Відповідно до пункту 15 Технічних умов у режимі реєстрації  відпускання  пального РРО – спеціалізований електронний контрольно-касовий апарат
(далі – ЕККА) повинен забезпечувати у єдиному нерозривному технологічному циклі:

управління відпусканням пального;

реєстрацію об’єму (в літрах) та вартості (у гривнях) відпущеного пального кожного найменування окремо за готівковою та кожною безготівковою формами оплати;

відображення на індикаторі оператора стану кожного роздавального крана ПРК (робочий,  аварійний), а також для кожної замовленої дози – поточної інформації про об’єм відпущеного пального (у літрах) через цей роздавальний кран:

дебетування платіжних карток;

друкування чеків установленої форми, які додатково містять номери паливороздавальних  колонок, через які здійснювалося відпускання пального, об’єм (в літрах) і вартість (у гривнях) фактично відпущеного пального.

Враховуючи наведене вище, не можна вважати виконаними вимоги пункту 15 Технічних вимог без друкування паперової форми чеку.

Щодо питання 3

Не дозволяється вносити зміни до РРО ЕККА, що використовуються на АЗС, які виключають можливість друкувати паперові чеки.

Щодо питання 4

За умови якщо програмне забезпечення РРО ЕККА, що використовуються на АЗС, має змогу направляти покупцям електронні документи, то така можливість може бути реалізована Товариством після друкування паперової форми чека.

Технічні умови прямо встановлюють вимоги щодо необхідності друкування паперової форми чека РРО ЕККА, що використовуються на АЗС.

Щодо питань 5 – 6

Згідно з Положенням про Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 серпня 2002 року № 1315, розширення переліку версій внутрішнього програмного забезпечення моделі, включеної до Державного  реєстру реєстраторів розрахункових операцій, здійснює зареєстрований в Україні згідно із законодавством виробник або постачальник відповідної моделі.

Внесення змін до програмного забезпечення РРО без внесення їх до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій не допускається.

Відповідно до пункту 9 статті 17 Закону № 265 у разі застосування при здійсненні розрахункових операцій РРО, в конструкцію чи програмне забезпечення якого внесені зміни, не передбачені конструкторсько-технологічною та програмною документацією виробника, до суб’єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у розмірі триста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до статті 19 Закону № 265 до суб’єктів господарювання, що реалізують для застосування у сферах, визначених цим Законом № 265, РРО з числа включених до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, в конструкцію чи програмне забезпечення яких внесені зміни, не передбачені конструкторсько-технологічною та програмною документацією виробника, за рішенням відповідних контролюючих органів застосовується фінансова санкція у розмірі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожний реалізований реєстратор розрахункових операцій, при цьому вартість реалізованої продукції повертається покупцю, а реалізована продукція підлягає конфіскації.

Щодо питання 7

З урахуванням визначення індивідуальної податкової консультації, а також вимог встановлених статтею 52 Кодексу до їх оформлення, питання доопрацювання нормативно-правових актів не може бути предметом індивідуальної податкової консультації.

У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

 

 

 

 

 

________________________________________________________________________________

Індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію