Державна податкова служба України за результатами розгляду звернень товариства з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство) щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм законодавства стосовно ліцензування виробництва алкогольних напоїв малим виробництвом виноробної продукції та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
2. Чи потрібно малому виробництву виноробної продукції отримувати ліцензії на оптову та роздрібну торгівлю для продажу продукції, виготовленої з власної сировини?
3. Чи потрібно малому виробництву виноробної продукції отримувати ліцензії на оптову та роздрібну торгівлю для продажу продукції, виготовленої з давальницької сировини українського походження?
4. Чи потрібно малому виробництву виноробної продукції отримувати ліцензії на оптову та роздрібну торгівлю для продажу продукції, виготовленої з давальницької сировини іноземного походження?
5. Які види ліцензій передбачені для малого виробництва виноробної продукції для здійснення діяльності з виробництва, реалізації на території України та експорту виноробної продукції?
Щодо питання 1
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема, алкогольними напоями, а також посилення боротьби з їх незаконним виробництвом та обігом на території України визначає Закон України від 18 червня 2024 року № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817).
Відповідно до частини першої ст. 1 Закону № 3817:
вино виноградне - алкогольний напій, вироблений з винограду, міцність якого набувається в результаті спиртового бродіння розчавлених ягід або свіжовіджатого соку (сусла), а в разі виробництва вина кріпленого - підвищується шляхом додавання спирту етилового ректифікованого та/або спирту етилового ректифікованого виноградного, та/або дистиляту виноградного спиртового, винного дистиляту (п. 6 частини першої ст. 1 Закону № 3817);
мале виробництво виноробної продукції – суб’єкт господарювання, що здійснює за повним технологічним циклом виробництво та розлив у споживчу тару алкогольних напоїв без додавання спирту (вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових) в обсязі, що не перевищує 10000 декалітрів за календарний рік, з виноматеріалів власного виробництва, отриманих шляхом переробки самостійно вирощених/вироблених та/або придбаних плодів, ягід, винограду, меду, за умови що придбані плоди, ягоди, виноград, мед мають виключно українське походження (п. 41 частини першої ст. 1 Закону № 3817).
Згідно з частиною сімнадцятою ст. 3 Закону № 3817 малі виробництва виноробної продукції здійснюють виробництво та розлив у споживчу тару алкогольних напоїв без додавання спирту (вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових) з виноматеріалів власного виробництва, отриманих шляхом переробки самостійно вирощених/вироблених та/або придбаних плодів, ягід, винограду, меду, за умови що придбані плоди, ягоди, виноград, мед мають виключно українське походження.
Вимоги до матеріально-технічної бази малого виробництва виноробної продукції визначено ст. 9 Закону № 3817.
Частиною четвертою ст. 9 Закону № 3817 визначено, що мале виробництво виноробної продукції подає до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, декларацію відповідності матеріально-технічної бази малих виробництв виноробної продукції вимогам законодавства.
Форма декларації відповідності матеріально-технічної бази малих виробництв виноробної продукції вимогам законодавства, порядок її подання та реєстрації визначаються Кабінетом Міністрів України (частина п’ята ст. 9 Закону № 3817).
Відповідно до п. 11 частини четвертої ст. 34 Закону № 3817 Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, містить відомості щодо ознаки малого виробництва (зокрема, 2 - мале виробництво виноробної продукції).
Порядок отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності встановлено статтею 43 Закону № 3817.
Відповідно до частини другої статті 43 Закону № 3817 для отримання ліцензії суб’єкт господарювання подає до органу ліцензування заяву про отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності у паперовій або електронній формі у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу.
Частиною третьою ст. 43 Закону № 3817 визначено перелік відомостей, які зазначаються у заяві про отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності, зокрема, згідно із п. 9 у заяві про отримання ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв мале виробництво виноробної продукції зазначає ознаку 2 - мале виробництво виноробної продукції.
Частиною четвертою ст. 50 Закону № 3817 встановлено, що перший платіж за ліцензії на право виробництва, зокрема, алкогольних напоїв здійснюється до отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності у розмірі, визначеному цим Законом.
Заявники, зокрема, малі виробництва виноробної продукції разом із заявою про отримання ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв подають копію декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства (частина шоста ст. 43 Закону № 3817).
Отже, якщо Товариство відповідає вимогам до малого виробництва виноробної продукції, то для отримання ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв (як мале виробництво виноробної продукції) йому необхідно подати до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, заяву про отримання ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв (з ознакою 2 - мале виробництво виноробної продукції) у паперовій або електронній формі у порядку, визначеному ст. 42 Кодексу та копію декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства.
Щодо питань 2, 3, 4
Статтею 16 Закону № 3817 передбачено основні вимоги до оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями.
Відповідно до частини десятої ст. 16 Закону № 3817 малі виробництва виноробної продукції, які отримали ліцензію на право виробництва алкогольних напоїв без додавання спирту (вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових) та виробляють їх з виноматеріалів (виноградних, плодово-ягідних, медових) власного виробництва, отриманих шляхом переробки самостійно вирощених/вироблених плодів, ягід, винограду, меду, мають право здійснювати оптову торгівлю зазначеними алкогольними напоями без отримання ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями.
Малі виробництва виноробної продукції, які отримали ліцензію на право виробництва алкогольних напоїв без додавання спирту (вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових) та виробляють їх з виноматеріалів (виноградних, плодово-ягідних, медових) власного виробництва, отриманих шляхом переробки придбаних плодів, ягід, винограду, меду, за умови що придбані плоди, ягоди, виноград, мед мають виключно українське походження, здійснюють оптову торгівлю такими алкогольними напоями за наявності ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями (частина одинадцята ст. 16 Закону № 3817).
Згідно з частиною дванадцятою ст. 16 Закону № 3817 малі виробництва виноробної продукції здійснюють роздрібну торгівлю алкогольними напоями без додавання спирту (винами виноградними, винами плодово-ягідними, напоями медовими) без отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі такими алкогольними напоями.
Отже, у разі, якщо суб’єкт господарювання отримав ліцензію на право виробництва алкогольних напоїв (як мале виробництво виноробної продукції), він має право здійснювати оптову торгівлю винами виноградними, винами плодово-ягідними, напоями медовими без додавання спирту з виноматеріалів виноградних, плодово-ягідних, медових власного виробництва:
без отримання ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями – якщо виробляє зазначені алкогольні напої з виноматеріалів виноградних, плодово-ягідних, медових власного виробництва, отриманих шляхом переробки самостійно вирощених/вироблених плодів, ягід, винограду, меду;
за наявності ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями – якщо виробляє зазначені алкогольні напої з виноматеріалів виноградних, плодово-ягідних, медових власного виробництва, отриманих шляхом переробки придбаних плодів, ягід, винограду, меду, за умови що придбані плоди, ягоди, виноград, мед мають виключно українське походження.
Роздрібна торгівля алкогольними напоями (винами виноградними, винами плодово-ягідними, напоями медовими) малими виробництвами виноробної продукції не потребує отримання ними ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями.
Щодо виробництва виноробної продукції малими виробництвами виноробної продукції з давальницької сировини іноземного та/або українського походження
Відповідно до п. п. 14.1.41 п. 14.1 ст. 14 Кодексу давальницька сировина - сировина, матеріали, напівфабрикати, комплектуючі вироби, енергоносії, що є власністю одного суб'єкта господарювання (замовника) і передаються іншому суб'єкту господарювання (виробнику) для виробництва готової продукції, з подальшим переданням або поверненням такої продукції або її частини їх власникові або за його дорученням іншій особі.
Виготовлення виноробної продукції малим виробництвом виноробної продукції з давальницької сировини (виноматеріалів) іноземного та/або українського походження не відповідає вимогам до малого виробництва виноробної продукції, які визначено п. 41 частини першої ст. 1 Закону № 3817, згідно з якими алкогольні напої повинні бути виготовлені виключно з виноматеріалів власного виробництва.
Згідно з частиною першою ст. 7 Закону № 3817 виробництво спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу та алкогольних напоїв на давальницьких умовах забороняється, крім виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів та біоетанолу з давальницької сировини нерезидента, за умови повного вивезення готової продукції за межі митної території України.
Відповідно до частини другої ст. 7 Закону № 3817 переробка спирту етилового, спиртових дистилятів, виноматеріалів на давальницьких умовах на алкогольні напої та їх взаємний натуральний обмін забороняються.
Отже, виготовлення виноробної продукції з давальницької сировини іноземного та/або українського походження, в т. ч. малим виробництвом виноробної продукції, Законом № 3817 заборонено.
Щодо питання 5
Статтею ст. 41 Закону № 3817 визначено види ліцензій для здійснення виробництва, оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями.
Малому виробнику виноробної продукції для здійснення діяльності з виробництва та реалізації на митній території України алкогольних напоїв необхідно отримати:
ліцензію на право виробництва алкогольних напоїв, як мале виробництво виноробної продукції, яка дозволяє здійснювати виробництво алкогольних напоїв вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових без додавання спирту з виноматеріалів виноградних, плодово-ягідних, медових в обсязі, що не перевищує 10000 декалітрів за календарний рік. Така ліцензія також надає право здійснювати оптову торгівлю алкогольними напоями (у разі їх виготовлення з виноматеріалів власного виробництва, отриманих шляхом переробки самостійно вирощених/вироблених плодів, ягід, винограду, меду), роздрібну торгівлю алкогольними напоями;
ліцензію на право оптової торгівлі алкогольними напоями – для здійснення оптової торгівлі алкогольними напоями виготовленими з виноматеріалів власного виробництва, отриманих шляхом переробки самостійно вирощених/вироблених та/або придбаних плодів, ягід, винограду, меду, за умови що придбані плоди, ягоди, виноград, мед мають виключно українське походження.
Щодо ліцензування операцій з вивезення за межі митної території України виноробної продукції
Згідно з частиною другою ст. 18 Закону № 3817 операції з вивезення за межі митної території України алкогольних напоїв здійснюються суб’єктами господарювання за наявності ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв, а в разі повернення раніше ввезених на митну територію України алкогольних напоїв (крім сидру та перрі (без додавання спирту) або поміщення алкогольних напоїв (крім сидру та перрі (без додавання спирту) у митний режим реекспорту (крім випадків завершення митного режиму безмитної торгівлі) - за наявності ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями або на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями.
Відповідно до статті 82 Глави 15 Митного кодексу України експорт – це митний режим, відповідно до якого українські товари випускаються для вільного обігу за межами митної території України без зобов'язань щодо їх зворотного ввезення.
Пунктом 4 Положення про Державну митну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 року № 227 (далі – Положення № 227) визначено, що Державна митна служба України відповідно до покладених на неї завдань:
забезпечує та здійснює контроль за дотриманням вимог законодавства з питань митної справи та в межах повноважень, визначених законом, законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на Держмитслужбу, під час переміщення товарів через митний кордон України та після завершення операцій з митного контролю та митного оформлення (підпункт 3 пункту 4 Положення № 227);
забезпечує та здійснює контроль за дотриманням підприємствами і громадянами установленого законодавством порядку переміщення товарів через митний кордон України (підпункт 5 пункту 4 Положення № 227).
Отже, розгляд питання стосовно операцій з вивезення за межі митної території України виноробної продукції належить до компетенції Державної митної служби України.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |