X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 07.11.2025 р. № 5982/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства щодо застосування положень постанови Кабінету Міністрів України від 02 березня 2022 року № 178 «Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану» (далі – Постанова № 178) та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство планує здійснювати постачання військовим частинам запасних частин, комплектуючих та додаткового обладнання для безпілотних систем вітчизняного виробництва (надалі – Товари).

Крім того, в межах окремого договору передбачається надання послуг з модернізації та переобладнання зазначених Товарів (надалі – Послуги).

Надання Послуг включатиме встановлення запасних частин, комплектуючих та додаткового обладнання на безпілотні системи, які були попередньо поставлені Товариством за окремим договором поставки.

Враховуючи викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1) постачання обладнання, запасних частин і надання послуг з ремонту та технічного обслуговування (модернізації) виробів супроводжується гарантійними зобов’язаннями. У разі виявлення дефектів у межах гарантійного строку постачальник/виконавець усуває їх за власний рахунок. Вартість гарантійних робіт включена у ціну товарів і послуг.

1.1) чи виникають у постачальника податкові зобов’язання з ПДВ при здійсненні гарантійних ремонтних робіт (у т.ч. з використанням запасних частин та матеріалів), якщо їхня вартість була включена у первісну ціну товарів/послуг?

1.2) якщо гарантійні роботи не вважаються окремим постачанням для цілей ПДВ, то чи потрібно нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ у зв’язку з їх виконанням?

1.3) у випадку, якщо постачання товарів/послуг військовим частинам підпадає під нульову ставку ПДВ згідно з підпунктом «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 ПКУ, чи необхідно нараховувати компенсувальні податкові зобов’язання за пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ у зв’язку з використанням запасних частин, придбаних з ПДВ за ставкою 20%, для виконання гарантійних ремонтних робіт?

2) платник ПДВ надає послуги з ремонту/модернізації наземного військового транспорту (техніки) військовим частинам ЗСУ на платній основі.

Оплату здійснює військова частина. Послуги з ремонту та модернізації включають в себе вартість Послуг обладнання, матеріалів, комплектуючих, витратних матеріалів та інших необхідних ресурсів, що забезпечують повне та належне виконання Виконавцем своїх зобов’язань за Договором.

2.1) в такому разі за якою ставкою нараховуються ПДВ зобов’язання?

2.2) якщо буде застосована нульова ставка ПДВ чи потрібно нараховувати «компенсувальні» податкові зобов’язання за пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ, навіть якщо запчастини, що продали військовим, придбавали з ПДВ 20%?

3) платник ПДВ надає послуги з ремонту/модернізації наземного військового транспорту (техніки) військовим частинам ЗСУ на платній основі.

Оплату здійснює благодійна організація. Послуги з ремонту та модернізації включають в себе вартість Послуг обладнання, матеріалів, комплектуючих, витратних матеріалів та інших необхідних ресурсів, що забезпечують повне та належне виконання Виконавцем своїх зобов’язань за Договором.

3.1) в такому разі за якою ставкою нараховуються ПДВ зобов’язання?

3.2) якщо буде застосована нульова ставка ПДВ чи потрібно нараховувати «компенсувальні» податкові зобов’язання за пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ, навіть якщо запчастини, що продали військовим, придбавали з ПДВ 20%?

4) в рамках одного договору платник ПДВ надає послуги з ремонту/модернізації наземної військового транспорту (техніки) та здійснює поставку запчастин військовим частинам ЗСУ на платній основі. Оплату здійснює військова частина. Послуги з ремонту та модернізації не включають в себе вартість обладнання, матеріалів, комплектуючих, витратних матеріалів.

Вартість запчастин буде відображена окремо у додатку до акту та у видатковій накладній.

4.1) за якою ставкою нараховуються ПДВ зобов’язання на послуги та постачання запчастин?

4.2) якщо буде застосована нульова ставка ПДВ чи потрібно нараховувати компенсувальні податкові зобов’язання за пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ, навіть якщо запчастини, що продали військовим, придбавали з ПДВ 20%?

5) чи може Товариство на підставі підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та постанови Кабінету Міністрів України від 02 березня 2022 року № 178 (далі – Постанова № 178) застосовувати нульову ставку ПДВ до операцій з постачання Товарів військовій частині?

6) чи поширюється пільга, передбачена підпунктом «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постановою № 178, на елементи броньованого захисту, інші комплектуючі та додаткове обладнання для транспортних засобів (Товари), які Товариство постачає військовій частині?

7) чи може Товариство на підставі підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 застосовувати нульову ставку ПДВ до операцій з постачання Послуг військовій частині?

8) чи можуть операції з постачання Товариством Товарів та Послуг на користь військової частини бути звільнені від оподаткування ПДВ на підставі підпункту 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, якщо оплату Товарів та Послуг здійснюватиме благодійна організація?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Статтею 5 розділу І ПКУ визначено, що поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу І ПКУ.

У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ.

Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VІІІ «Про правовий режим воєнного стану» (далі – Закон № 389), Указом Президента України від 24 лютого 2022 року
№ 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (далі – Указ
№ 64/2022) на території України введено воєнний стан. Указ № 64/2022 затверджено Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні».

Пунктом 2 Указу № 64/2022 визначено завдання військовому командуванню разом з військовими адміністраціями, органами виконавчої влади, правоохоронними органами та за участю органів місцевого самоврядування запроваджувати і здійснювати передбачені Законом № 389 заходи правового режиму воєнного стану, реалізовувати повноваження, необхідні для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності.

Правове регулювання благодійної допомоги регламентовано нормами Закону України від 05 липня 2012 року № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (далі - Закон № 5073)

Згідно з підпунктом 2 частини першої статті 1 Закону № 5073 благодійна діяльність - це добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених Законом № 5073 цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону № 5073 суб’єктами благодійної діяльності є благодійні організації, які утворені та діють відповідно до Закону № 5073, а також інші благодійники та бенефіціари.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу ХХ ПКУ.

Підпунктом 197.1.15 пункт 197.1 статті 197 розділу V ПКУ передбачено, що звільняються від оподаткування ПДВ операції з надання благодійної допомоги, зокрема безоплатне постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства, а також надання такої допомоги благодійними організаціями набувачам (суб'єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації.

Під безоплатним постачанням слід розуміти постачання товарів/послуг благодійним організаціям та набувачам благодійної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації. У разі недотримання умов, визначених підпунктом 197.1.15 пункт 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, такі операції оподатковуються ПДВ на загальних підставах.

Не підлягають звільненню від оподаткування ПДВ операції з надання благодійної допомоги у вигляді зазначених у розділі VI ПКУ підакцизних товарів, цінних паперів (крім наданих ендавментів, зазначених у розділі IV ПКУ), нематеріальних активів і товарів/послуг, призначених для використання в господарській діяльності.

Згідно з підпунктом «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України, що бере участь у миротворчих акціях за кордоном України, або в інших випадках, передбачених законодавством.

З метою здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії російської федерації та відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ Постановою № 178 із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2024 року № 831, визначено категорії установ, операції з постачання яким окремих товарів, а також пально-мастильних матеріалів для транспортних засобів, що використовуються для потреб забезпечення національної безпеки та оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.

Так, до таких установ Постановою № 178 віднесено Збройні Сили України, Національну гвардію України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, інші утворені відповідно до законів військові формування, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, розвідувальні органи, Міністерство оборони України, Державну прикордонну службу України, Державну службу спеціального зв’язку та захисту інформації України, Міністерство внутрішніх справ України, Національну поліцію України, Державну службу з надзвичайних ситуацій України, Управління державної охорони України, заклади, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.

Постанова № 178 набрала чинності з дня її опублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року (з урахуванням змін).

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів, зазначених вище, ДПС повідомляє.

Щодо питань 1-4

До операцій з постачання послуг, в тому числі послуг з технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів, застосування нульової ставки податку на додану вартість підпунктом «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постановою № 178 не передбачено. Операції з надання вказаних послуг підлягають оподаткуванню за ставкою 20 відсотків незалежно від категорії особи, якій такі послуги надаються.

Якщо запасні частини чи інші товари є складовою частиною певної послуги, наприклад послуги з технічного обслуговування та ремонту, та їх вартість включається до загальної вартості такої послуги, то кожна з окремих складових частин такої послуги не розглядається як окремо визначена операція для цілей оподаткування податком на додану вартість.

Оподаткуванню податком на додану вартість підлягає операція з постачання послуги в цілому, а не окремих її складових частин, в загальновстановленому порядку за ставкою 20 відсотків.

Якщо постачання послуг, в тому числі послуг з технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів, здійснюється окремо від постачання запасних частин, та їх вартість не включається до вартості постачання запасних частин, то для цілей оподаткування податком на додану вартість постачання послуг та постачання запасних частин розглядається як окремо визначені операції.

Отже, операції з надання вказаних послуг підлягають оподаткуванню за ставкою 20 відсотків незалежно від категорії особи, якій такі послуги надаються.

Операції з постачання окремих товарів (запасних частин), визначених нормативними та технічними документами, для транспортних засобів (зокрема спеціальних, спеціалізованих транспортних засобів), а також пально-мастильних матеріалів оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ, при умові, що такі операції з постачання здійснюються категорії суб’єктів, що вказані у Постанові № 178, із змінами, та відповідають положенням (умовам) визначеним такою постановою.

Нарахування податкових зобов’язань за правилами, встановленими пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ здійснюється у разі використання товарів/послуг, придбаних з податком на додану вартість, в операціях, звільнених від оподаткування, або таких, що не є об’єктом оподаткування.

У разі використання таких товарів/послуг в операціях, які оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість, в тому числі і у операціях, перерахованих у підпункті «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ, норми пункту 198.5 не застосовуються, нарахування податкових зобов’язань не здійснюється.

Таким чином, при застосуванні нульової ставки податку на додану вартість додаткові податкові обов’язки не виникають.

Щодо питань 5 - 7

Нульова ставка ПДВ, відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 застосовується до операцій з постачання товарів (запасних частин, акумуляторних батарей, автомобільних шин, охолоджуючих рідин, комплектуючих, додаткового обладнання тощо), визначених нормативними та технічними документами, для транспортних засобів (зокрема спеціальних, спеціалізованих транспортних засобів), а також пально-мастильних матеріалів, при умові, що такі операції з постачання здійснюються категорії суб’єктів, що визначені Постановою № 178, із змінами, та відповідають положенням (умовам) визначеним такою постановою.

Перелік окремих товарів для транспортних засобів в Постанові № 178, що використовуються для потреб забезпечення національної безпеки та оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, наведено як приклад та не є вичерпним.

До операцій з постачання товарів, які використовуються для забезпечення транспорту опосередковано нульова ставка податку на додану вартість, відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 також не застосовується.

Отже, якщо Товари належать до товарів, визначених нормативними та технічними документами, для транспортних засобів, які будуть використовуватися визначеною Постановою № 178 категорією суб’єктів, зокрема, військовою частиною, для потреб забезпечення національної безпеки та оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, то операції з постачання на митній території України Товарів такій категорії суб’єктів (у тому числі військовій частині) будуть оподатковуватися за нульовою ставкою ПДВ, при умові, що таке постачання відповідає положенням (умовам), визначеним Постановою № 178.

Щодо питання 8

Умовами для застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ до операції з надання благодійної допомоги відповідно до норми підпункту 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, зокрема, є:

безоплатне постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства;

надання допомоги благодійними організаціями набувачам (суб’єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації.

У разі недотримання усіх вимог, визначених підпунктом 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, такі операції оподатковуються ПДВ у загальновстановленому порядку.

Отже до операції з постачання Товариством Товарів та Послуг на користь військової частини не можуть застосуватися норми підпункту 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, оскільки однією із сторін при здійсненні таких операцій має бути обовязково субєкт, що має статус благодійної організації, утвореної і зареєстрованої відповідно до законодавства, незалежно від того, хто здійснює оплату.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.1 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).