Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення ( ), щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у своєму зверненні повідомив, що на балансі Tовариства на рахунку 42 «Додатковий капітал» обліковуються грошові кошти, внесені учасником Tовариства (фізичною особою-резидентом) протягом 2016-2017 років.
Pішенням загальних зборів учасників Tовариства, на підставі якого здійснювались ці внески, було передбачено можливість повернення зазначених коштів учаснику на його вимогу. У вересні 2025 року Tовариством було внесено зміни до статуту. Нова редакція статуту, відповідно до положень частин четвертої та п’ятої та 5 ст. 12 Закону України від 06 лютого 2018 року
№ 2275-VIII «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» (далі – Закон № 2275) (у редакції, що набула чинності 28.08.2025), прямо передбачає можливість створення додаткового капіталу за рахунок вкладів учасників, а також визначає правовий режим такого майна та порядок його повернення. У 2025 році учасник, який раніше вніс кошти до додаткового капіталу, звернувся до Tовариства з письмовою заявою проповернення йому внеску. Сума, що підлягає поверненню, не перевищує суму коштів, фактично внесених ним у 2016-2017 роках.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1. Чи є об'єктом оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором сума коштів, що повертається Tовариством фізичній особі - учаснику, яка була попередньо внесена ним до додаткового капіталу Tовариства, якщо сума повернення дорівнює сумі початкового внеску?
Правовий статус товариств з обмеженою відповідальністю та товариств з додатковою відповідальністю, порядок їх створення, діяльності та припинення, права та обов’язки їх учасників визначено Законом України від 06 лютого 2018 року № 2275-VIII «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» (далі – Закон № 2275).
Згідно з частиною першою ст. 12 Закону № 2275 розмір статутного капіталу товариства складається з номінальної вартості часток його учасників, виражених у національній валюті України.
Законом України від 31 липня 2025 року № 4564-ІХ «Про внесення змін до статті 12 Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» (далі – Закон № 4564), який набрав чинності 27.08.2025, доповнено ст. 12 Закону № 2275 частинам четвертою та п’ятою.
Частиною четвертою ст. 12 Закону визначено, що окремо від статутного капіталу товариства статутом товариства може передбачатися створення додаткового капіталу товариства за рахунок вкладів (внесків) його учасників. Вклади (внески) до додаткового капіталу товариства вносяться учасниками товариства без зміни номінальної вартості або зміни розміру статутного капіталу товариства.
У рішенні загальних зборів учасників товариства про залучення вкладу (внеску) учасника товариства до додаткового капіталу товариства визначається розмір такого вкладу (внеску). Вкладом (внеском) учасника товариства до додаткового капіталу товариства можуть бути гроші, цінні папери, інше майно, якщо інше не встановлено законом (частина четверта ст. 12 Закону № 2275).
Згідно з частиною п’ятою ст. 12 Закону № 2275 правовий режим майна, внесеного до додаткового капіталу товариства, порядок розпоряджання ним, зміст прав та обов'язків учасників товариства, а також порядок взаємовідносин між ними або між учасниками товариства та товариством можуть визначатися статутом товариства та/або корпоративним договором.
Таким чином, оскільки Закон № 4564 набрав чинності 27.08.2025, то його дія поширюється виключно на внески до додаткового капіталу, які здійснені після 27.08.2025.
Відповідно до інформації, яка наведена у вашому зверненні, внески у вигляді коштів, які обліковуються на рахунку 42 «Додатковий капітал» Товариства, здійснювалися фізичною особою – засновником Товариства у період 2016-2017 роки на підставі рішення загальних зборів учасників, тобто створення додаткового капіталу не було передбачено статутом Товариство, а отже підстав для застосування змін, внесених Законом № 4564 до положень Закону № 2275, у разі повернення зазначених внесків у Товариства не виникає.
При цьому вкладом учасника товариства можуть бути гроші, цінні папери, інше майно, якщо інше не встановлено законом (ст. 13 Закону № 2275).
Одночасно зауважуємо, що при поверненні додаткового капіталу, внесеного учасниками товариства, оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором залежить від правового режиму майна, внесеного до додаткового капіталу товариства, який визначений статутом товариства та/або корпоративним договором.
Статтею 165 Кодексу визначено перелік доходів, які не включаються до розрахунку місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, зокрема основна сума поворотної фінансової допомоги, наданої платником податку іншим особам, яка повертається йому, основна сума поворотної фінансової допомоги, що отримується платником податку (п.п. 165.1.31 п. 165.1 ст. 165 Кодексу).
При цьому п.п. 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу передбачено, що звільняються від оподаткування військовим збором доходи, що згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у
п.п. 165.1.36 п. 165.1 ст. 165 Кодексу, пп. 3 і 4 п. 170.131 ст. 170 Кодексу та п. 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Водночас п. 164.2 ст. 164 Кодексу визначено перелік доходів, що включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку.
Так, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу
(п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
Відповідно до п. п. 167.1 ст. 167 Кодексу ставка податку становить
18 відсотків бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пунктах 167.2 - 167.5 ст. 167 Кодексу).
Крім того, платниками військового збору є особи, визначені п. 162.1
ст. 162 Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Об’єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, є доходи, визначені ст. 163 Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Ставка військового збору становить, зокрема, для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, – 5 відсотків від об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною п.п. 4 п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету визначено ст. 168 Кодексу та п.п. 1.4 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Враховуючи зазначене, дохід, отриманий фізичною особою – резидентом у вигляді коштів, включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу фізичної особи як інший дохід та оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18 відсотків і військовим збором за ставкою 5 відсотків. При цьому юридична особа зобов’язана виконати усі функції податкового агента, визначені Кодексом.
Разом з тим, з метою уникнення неоднозначного тлумачення норм податкового законодавства в частині оподаткування доходів фізичних осіб будь-які висновки щодо оподаткування доходу фізичної особи у вигляді майнового та немайнового внеску до додаткового капіталу можуть надаватися за результатами перевірки умов, суттєвих обставин здійснення відповідних операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались, зокрема статуту, рішення тощо.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |