Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення ФОП щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм законодавства стосовно роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків запитує:
1. Щодо визначення відстані «понад 50 кілометрів від обласного центру» для конкретного торговельного об’єкта та розміру мінімальної заробітної плати у Законі України від 18 червня 2024 року № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817) зазначено, що розмір середньої щомісячної заробітної плати осіб, які здійснюють продаж алкогольних напоїв тютюнових виробів, у торгівельних об’єктах, розташованих на відстані понад 50 кілометрів від обласного центру, має становити 1,5 розміру мінімальної заробітної плати.
1.1. Яким чином має визначатися відстань від межі обласного центру до конкретного торгівельного об’єкта – по прямій чи за автомобільними дорогами загального користування?
1.2. Яка точка відліку відстані вважається офіційною – адміністративна межа обласного центру чи центр міста?
1.3. Для цього об’єкта розмір мінімальної заробітної плати має становити 1,5 чи 2 мінімальні заробітні плати?
1.4. Які офіційні джерела або сервіси можуть бути використані для підтвердження цієї відстані у разі перевірки (наприклад, довідники Мінінфраструктури, карти тощо)?
2. Щодо можливості прийняття працівників на неповний робочий час:
2.1. Чи має право фізична особа – підприємець, який здійснює торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами, наймати працівників на неповний робочий день або неповний робочий тиждень?
2.2. Якщо так, то як у такому разі застосовується вимога щодо мінімальної заробітної плати в розмірі мінімальної зарплати - пропорційно відпрацьованому часу чи у повному обсязі?
3. Щодо працівників – сумісників:
3.1. Чи може у ФОП, який торгує алкогольними напоями і тютюновими виробами, працювати працівник – сумісник (який має основне місце роботи іншого роботодавця)?
3.2. Які особливості оформлення такого працівника, та яку цьому випадку застосовується вимога щодо мінімальної заробітної плати?
Щодо питання 1
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров'я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України визначає Закон України № 3817.
Частиною першою розділу ХIII «Перехідні положення» Закону № 3817 визначено, що законодавчі та інші нормативно-правові акти, що стосуються виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
Відповідно до частини тринадцятої статті 42 Закону № 3817 розмір середньої щомісячної заробітної плати, нарахованої суб'єктом господарювання, який отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями або на право роздрібної торгівлі сидром та перрі (без додавання спирту), або на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, або на право роздрібної торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або на право роздрібної торгівлі пальним, має становити не менше 2 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року.
Отже, у разі якщо всі місця роздрібної торгівлі алкогольними напоями Товариства, знаходяться за межами адміністративних центрів областей і м. Києва та м. Севастополя на відстані більше 50 кілометрів від них та мають торговельні зали площею до 500 метрів квадратних, до Товариства застосовується вимога щодо розміру середньої щомісячної заробітної плати не менше 1,5 розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року.
Стосовно визначення вказаної відстані зазначаємо, що Земельним кодексом України встановлено, що межа району, села, селища, міста, району у місті – це умовна лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій.
Відповідно до Закону України від 07 липня 2011 року № 3613-VI «Про Державний земельний кадастр» до Державного земельного кадастру включаються відомості про землі в межах території адміністративно-територіальних одиниць (Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, районів, міст, селищ, сіл, районів у містах).
З метою визначення розміру середньої щомісячної заробітної плати або розміру загального місячного оподатковуваного доходу, відстань між місцями продажу підакцизних товарів та межами території адміністративно-територіальних одиниць (населених пунктів – адміністративних центрів областей, м. Києва та м. Севастополя) доцільно виміряти між адресою місця роздрібної торгівлі (місця роздрібної торгівлі пального) та межами території адміністративно-територіальної одиниці.
Водночас у пункті 4 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051, зі змінами, встановлено, що ведення Державного земельного кадастру здійснюють Держгеокадастр та його територіальні органи. Держателем Державного земельного кадастру є Держгеокадастр.
Також згідно з вказаним Порядком до Державного земельного кадастру вносяться, зокрема, відомості про межі адміністративно-територіальних одиниць, кадастрові номери земельних ділянок, межі земельних ділянок.
Враховуючи вказане, для визначення відстані між адресою місця роздрібної торгівлі (місця роздрібної торгівлі пального) та межами території адміністративно-територіальної одиниці доцільно звертатись до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Також повідомляємо, що межі м. Харкова визначено постановою Верховної ради України від 06 вересня 2012 року № 5215-VI «Про зміну і встановлення меж міста Харків, Дергачівського і Харківського районів Харківської області».
Разом з цим зазначаємо, що відповідно до частини третьої статті 43 Закону № 3817 у заявах на отримання ліцензій на право роздрібної торгівлі платником податків зазначаються, зокрема:
адреса місця роздрібної торгівлі та ідентифікатор об’єкта оподаткування;
відомості про те, що місця роздрібної торгівлі розташовані за межами населених пунктів – адміністративних центрів областей, м. Києва та м. Севастополя на відстані до 50 кілометрів (для ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями (крім сидру та перрі (без додавання спирту), тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах).
Щодо питань 2 та 3
Статтею 19¹ Кодексу визначено функції контролюючих органів, зокрема, передбачено, що контролюючі органи здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків; контролюють своєчасність подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів; забезпечують достовірність та повноту обліку платників податків та платників єдиного внеску, об'єктів оподаткування та об'єктів, пов'язаних з оподаткуванням; забезпечують ведення обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску а також надають індивідуальні податкові консультації з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до частини тринадцятої статті 42 Закону № 3817 розрахунок розміру середньої щомісячної заробітної плати, нарахованої суб’єктом господарювання, здійснюється відповідно до даних податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, шляхом ділення сумарно нарахованої заробітної плати, оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок коштів платника податків, та допомоги по тимчасовій непрацездатності, яка виплачується за рахунок коштів Пенсійного фонду України, на кількість застрахованих осіб у звітному періоді, яким нараховано заробітну плату (крім осіб, яким у звітному періоді нараховано грошове забезпечення).
При визначенні середньої зарплати застосовуються показники, які відображені у Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок), заповнені відповідно до Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків, і сум утриманого з них податку, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, а саме:
сума нарахованої заробітної плати – рядок 1.1 розділу І Розрахунку;
сума оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок коштів платника податків – рядок 1.3 розділу І Розрахунку;
сума допомоги по тимчасовій непрацездатності, яка виплачується за рахунок коштів Пенсійного фонду України – рядок 1.4 розділу І Розрахунку;
кількість застрахованих осіб у звітному періоді, яким нараховано заробітну плату (крім осіб, яким у звітному періоді нараховано грошове забезпечення) – рядок 103 Розрахунку.
Тобто, для розрахунку розміру середньої щомісячної заробітної плати, нарахованої суб’єктом господарювання, сума показників рядків 1.1, 1.3, 1.4 розділу І Розрахунку ділиться на кількість застрахованих осіб у звітному періоді, яким нараховано заробітну плату (крім осіб, яким у звітному періоді нараховано грошове забезпечення) – рядок 103 Розрахунку.
Середня щомісячна заробітна плата = рядок 1.1 + рядок 1.3 + рядок 1.4 / рядок 103.
Таким чином, розмір середньої щомісячної заробітної плати, нарахованої суб’єктом господарювання, який отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, сидром та перрі (без додавання спирту), не може бути, зокрема:
менше 2 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, тобто 16 тис. грн на одного працівника, або
менше 1,5 розміру мінімальної заробітної плати, якщо всі місця роздрібної торгівлі розташовані поза межами обласних центрів, міст Києва та Севастополя, на відстані від 50 км від них та при площі торговельного залу до 500 м².
Додатково повідомляємо, що відповідно до пункту 1 Положення про Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2025 року № 903, Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики, зокрема, у сфері праці, трудових відносин.
Отже, з питання оформлення трудових відносин, доцільно звернутися до Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства України.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).
_______________________________________________________________________________________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |