X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 25.09.2026 р. № 5695/ІПК/99-00-04-02-03 ІПК

   Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства та, керуючись статтею 52 розділу II Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

У зверненні Товариство просить надати роз’яснення стосовно бюджетного відшкодування податку на додану вартість (далі – ПДВ) за операцією з придбання вантажного транспортного засобу.

Товариством з постачальником 26.05.2026 було укладено договір купівлі-продажу на вантажний транспортний засіб вартістю 6 952 884,74 грн, у тому числі ПДВ – 1 158 814,12 грн.

На виконання укладеного з постачальником договору купівлі-продажу Товариство  здійснило  оплату  за вантажний транспортний засіб в безготівковій формі з власного поточного банківського рахунку 27.05.2026 у сумі 1 738 023,74 грн з ПДВ (ПДВ – 289 670,62 грн) та 02.06.2026 у сумі 197,45 грн з ПДВ (ПДВ – 32,91 грн).

Крім того, з метою здійснення оплати за вантажний транспортний засіб Товариством з AT КБ «ПРИВАТБАНК» був укладений Договір від 04.06.2026 № 44933031-КД-1 на отримання кредитних коштів за Державною програмою підтримки бізнесу на придбання основних засобів 5-7-9 (далі – кредитний договір).

Відповідно до умов кредитного договору Товариству було відкрито рахунок, з якого на користь постачальника за вантажний транспортний засіб згідно платіжної інструкції № 160240468 від 05.06.2026 була здійснена оплата у сумі 5 214 663,35 грн, у тому числі ПДВ 869 110,59 грн. Згідно довідки банка рахунок, з якого проведена оплата за вантажний транспортний засіб відповідно до умов кредитного договору, належить Товариству.

Згідно з актом звіряння взаємних розрахунків за період 01.01.2026 по 30.06.2026 року між постачальником та Товариством заборгованість у розрахунках по договору купівлі-продажу від 26.05.2026 відсутня. Право власності на транспортний засіб перейшло до Товариства 29.05.2026 відповідно до акту прийому / передання товарів.

З огляду на викладене Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Чи має право Товариство на бюджетне відшкодування ПДВ при від’ємному значенні суми ПДВ, розрахованої згідно з пунктом 200.1 статті 200 Кодексу, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 Кодексу, а саме суми в розмірі 869 110,59 грн (платіжна інструкція № 160240468 від 05.06.2026)?

2. Чи має право Товариство на бюджетне відшкодування ПДВ при від’ємному значенні суми ПДВ, розрахованої згідно з пунктом 200.1 статті 200 Кодексу, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 Кодексу, у сумі податку, фактично сплаченій постачальникам товарів / послуг з рахунку Товариства за рахунок кредитних коштів, наданих банком за Державною програмою підтримки бізнесу на придбання основних засобів 5-7-9?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу І Кодексу).

Відповідно до пунктів 5.1-5.3 статті 5 розділу І Кодексу поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу І Кодексу.

У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу. Інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V, підрозділом 2 та 10 розділу XX Кодексу.

До податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені / нараховані у разі здійснення операцій, зокрема з придбання або виготовлення товарів / послуг (пункт 198.1 стаття 198 розділу V Кодексу).

Датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше, зокрема дата списання коштів з рахунку платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг на оплату товарів / послуг, а в разі постачання товарів / послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, – дата списання електронних грошей платника податків як оплата товарів / послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець постачальника, а також дата отримання платником податку товарів / послуг (абзаци другий та третій пункту 198.2 статті 198 розділу V Кодексу).

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари / послуги та основні засоби почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного періоду (абзац п’ятий пункту 198.3 статті 198 розділу V Кодексу).

Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків регламентується статтею 200 розділу V Кодексу.

Бюджетне відшкодування – відшкодування від’ємного значення ПДВ на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування ПДВ за результатами перевірки платника (підпункт 14.1.18 пункту 14.1 статті 14 розділу V Кодексу).

Пунктом 200.4 статті 200 розділу V Кодексу визначено, що при від’ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 статті 200 розділу V Кодексу, така сума, зокрема підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів / послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів / послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 розділу V Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на відповідний рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг та/або у рахунок сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.

При цьому, відповідно до пункту 200.41 статті 200 розділу V Кодексу платники податку, щодо яких у порядку, встановленому Законом України «Про санкції», прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій не мають права на отримання бюджетного відшкодування суми від’ємного значення.

Суми такого від’ємного значення зараховуються у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до Кодексу), а в разі відсутності податкового боргу – до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Також, не підлягає бюджетному відшкодуванню сума від’ємного значення, до розрахунку якої включено суми податку, сплачені отримувачем товарів / послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам товарів / послуг, які використані або будуть використані в операціях з першого постачання житла (об’єктів житлової нерухомості), неподільного житлового об’єкта незавершеного будівництва / майбутнього об’єкта житлової нерухомості.

Суми такого від’ємного значення зараховуються до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду до їх повного погашення податковими зобов’язаннями (пункт 200.42 статті 200 розділу V Кодексу).

Платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації (пункт 200.7 статті 200 розділу V Кодексу).

До податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання) платником податків додаються розрахунок суми бюджетного відшкодування та оригінали митних декларацій (пункт 200.8 статті 200 розділу V Кодексу).

Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до статті 200 розділу V Кодексу та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 статті 200 розділу V Кодексу, – за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до Кодексу (абзац другий пункту 200.10 статті 200 розділу V Кодексу).

Положеннями Кодексу, якими визначено порядок віднесення сум податку до податкового кредиту та декларування суми бюджетного відшкодування, в тому числі на рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг на оплату товарів / послуг, передбачено здійснення платіжних операцій з рахунку платника податку на якому обліковуються власні кошти.

Банківські рахунки, відповідно до положень цілей Закону України від 07 грудня 2000 року № 2121-ІІІ «Про банки і банківську діяльність», зі змінами (далі – Закон № 2121), це рахунки, на яких обліковуються власні кошти, вимоги, зобов’язання банку стосовно його клієнтів і контрагентів та які дають можливість здійснювати переказ коштів за допомогою банківських платіжних інструментів.

Під зобов’язаннями банку для цілей Закону № 2121 розуміють, зокрема, банківський кредит, відповідно до якого банк зобов’язаний надати певну суму грошей для виконання відповідних платіжних операцій.

З моменту надання коштів за кредитним договором такі кошти вважаються переданими у розпорядження позичальника і набувають статусу його грошових коштів.

З огляду на вищезазначене та виходячи з аналізу норм Кодексу і вказаних вище нормативно-правових актів, опису питання і фактичних обставин, викладених у зверненні Товариства, ДПС повідомляє.

Щодо питань 1-2

При від’ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 статті 200 розділу V Кодексу, Товариство має право задекларувати суму бюджетного відшкодування, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 розділу V Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на відповідний рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг та подати відповідному контролюючому органу податкову декларацію з ПДВ та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування.

Якщо за результатами камеральної перевірки, а у визначених пунктом 200.11 статті 200 розділу V Кодексу випадках – за результатами документальної перевірки, контролюючим органом узгоджено заявлену суму бюджетного відшкодування, Товариство отримає бюджетне відшкодування на відповідний рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг та/або у рахунок сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.

Обов’язковою умовою при поверненні сум бюджетного відшкодування ПДВ є сплата включених до податкового кредиту сум податку отримувачем товарів / послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів / послуг або до Державного бюджету України з рахунку платника – отримувача таких товарів / послуг.

Крім того зазначаємо, що відповідно до норм чинного законодавства (статті 36 розділу II Кодексу) платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність і відповідальність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані Кодексом.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).