Державна податкова служба України розглянула звернення Служби щодо застосування положень постанови Кабінету Міністрів України від 02 березня 2022 року № 178 «Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану» (далі – Постанова № 178), та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Служба планує здійснення закупівлі акумуляторних батарей, гучномовця, прожектора виносної антени до безпілотних авіаційних комплексів і засобів керування ними, а також портативної зарядної станції та виносної антени.
Зазначені товари планується використовувати під час виконання покладених на нього завдань, зокрема для забезпечення експлуатації безпілотних авіаційних комплексів, проведення розвідки та моніторингу обстановки, виконання завдань із забезпечення безпеки населення та інтересів держави, а також забезпечення автономного електроживлення технічних засобів.
Враховуючи технічні характеристики та функціональне призначення зазначених товарів, Служба попередньо визначила орієнтовні коди товарів згідно з УКТ ЗЕД.
Інформуючи про зазначене, Служба просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1) чи правильно враховано зазначені у Додатку коди УКТ ЗЕД для цілей застосування норм податкового законодавства?
2) чи поширюється на операції з постачання кожного із зазначених у Додатку товарів звільнення від оподаткування ПДВ або оподаткування за нульовою ставкою ПДВ, чи такі операції підлягають оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку, із зазначенням відповідної норми податкового законодавства?
3) щодо можливості застосування відповідного режиму оподаткування ПДВ до операцій з постачання акумуляторних батарей, гучномовця, прожектора, які відповідно до технічних характеристик та функціонального призначення використовуються для забезпечення експлуатації безпілотних авіаційних комплексів і засобів керування ними, а також портативної зарядної станції та виносної антени.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків, зборів і митних платежів, регулюються нормами ПКУ, Митного кодексу України (далі – МКУ) та іншими нормативно-правовими актами з питань оподаткування (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ і частина друга статті 1 розділу І МКУ).
Статтею 5 розділу І ПКУ визначено, що поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу І ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Правові, економічні, організаційні та соціальні основи діяльності транспорту визначено Законом України від 10 листопада 1994 року № 232/94-ВР «Про транспорт» із змінами і доповненнями (далі – Закон № 232).
Відповідно до статті 21 Закону № 232 до єдиної транспортної системи України включається, зокрема, транспорт загального користування (залізничний, морський, річковий, автомобільний і авіаційний, а також міський електротранспорт, у тому числі метрополітен).
До складу авіаційного транспорту входять, зокрема транспортні засоби (стаття 32 Закону № 232).
Транспортні засоби – транспортні засоби комерційного призначення, транспортні засоби особистого користування, трубопроводи та лінії електропередачі (пункт 58 частини першої статті 4 розділу І МКУ).
Транспортні засоби комерційного призначення – будь-яке судно, зокрема, повітряне судно (пункт 59 частини першої статті 4 розділу І МКУ).
Повітряне судно – апарат, що підтримується в атмосфері у результаті його взаємодії з повітрям, відмінної від взаємодії з повітрям, відбитим від земної поверхні (пункт 79 частини першої статті 1 розділу І Повітряного кодексу України).
Безпілотний літальний апарат – повітряне судно, керування польотом якого і контроль за яким здійснюються дистанційно за допомогою спеціальної станції дистанційного пілотування, розташованої поза повітряним судном, або яке здійснює політ автономно за відповідною програмою (пункт 6 Порядку реалізації експериментального проекту щодо здійснення оборонних закупівель безпілотних систем та засобів радіоелектронної боротьби вітчизняного виробництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2023 року № 256.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділами 2 та 10 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, кінцевим отримувачем яких відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено правоохоронні органи, Міністерство оборони України, Збройні Сили України та інші військові формування, добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України, інші суб’єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України, підприємства, які є виконавцями (співвиконавцями) державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель.
У разі здійснення операцій, звільнених від оподаткування ПДВ відповідно до підпунктів 4 і 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, положення пункту 198.5 статті 198 та статті 199 розділу V ПКУ не застосовуються.
Згідно з підпунктом «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України, що бере участь у миротворчих акціях за кордоном України, або в інших випадках, передбачених законодавством.
З метою здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії російської федерації та відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ Постановою № 178 із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2024 року № 831, визначено категорії установ, операції з постачання яким окремих товарів та пально-мастильних матеріалів для транспортних засобів, що використовуються для потреб забезпечення національної безпеки та охорони України, захисту безпеки населення та інтересів держави оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.
Так, до таких установ Постановою № 178 віднесено Збройні Сили України, Національну гвардію України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, інші утворені відповідно до законів військові формування, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, розвідувальні органи, Міністерство оборони України, Державну прикордонну службу України, Державну службу спеціального зв’язку та захисту інформації України, Міністерство внутрішніх справ України, Національну поліцію України, Державну службу з надзвичайних ситуацій України, Управління державної охорони України, заклади, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.
Постанова № 178 набрала чинності з дня її опублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року (зі змінами).
Нульова ставка ПДВ, відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 застосовується до операцій з постачання товарів (запасних частин, акумуляторних батарей, автомобільних шин, охолоджуючих рідин, комплектуючих, додаткового обладнання тощо), визначених нормативними та технічними документами та пально-мастильних матеріалів для транспортних засобів (зокрема спеціальних, спеціалізованих транспортних засобів), при умові, що такі операції з постачання здійснюються категорії суб’єктів, що визначені Постановою № 178, та відповідають положенням (умовам) визначеним такою постановою.
Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів зазначених вище, ДПС повідомляє.
Щодо питань 1-3
Операції з постачання на митній території України товарів підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ за умови, що:
- товари належать до категорії товарів, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, зокрема товарними позиціями 8807 згідно з УКТ ЗЕД;
- кінцевим отримувачем товарів відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено:
правоохоронні органи;
Міністерство оборони України;
Збройні Сили України та інші військові формування;
добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України;
інші суб’єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України;
підприємства, які є виконавцями (співвиконавцями) державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель.
Слід зазначити, що режим звільнення від оподаткування ПДВ поширюється не на окремих суб’єктів господарювання, а на операції платника податку з постачання товарів/послуг.
Таким чином, якщо зазначені у зверненні товари (акумуляторні батареї, виносна антена, гучномовець, прожектор) класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у підпункті 5 пункті 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, зокрема, у товарній підкатегорії 8807 згідно з УКТ ЗЕД і Служба відповідає категорії суб’єктів, визначних підпунктом 5 пункті 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, а саме, відноситься до суб’єктів, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України, то операції постачальника з постачання товарів Службі будуть звільнятися від оподаткування ПДВ відповідно до вказаного підпункту ПКУ.
Оскільки товари, які класифікуються за кодом 8507 60 00 00 згідно з УКТ ЗЕД, не зазначені у підпункті 4 і 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, то на операції з постачання таких товарів на митній території України режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений вказаними вище підпунктами ПКУ, не поширюється (незалежно від дотримання інших умов).
Водночас, Постановою № 178 не визначено обмежень чи критеріїв щодо видів транспортних засобів, для яких здійснюється постачання окремих товарів та пально-мастильних матеріалів.
Отже, нульова ставка податку на додану вартість, відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 застосовується до операцій з постачання товарів, що використовуються для забезпечення всіх видів транспорту (автомобільного, залізничного, повітряного, морського тощо), при умові, що такі операції з постачання здійснюються категорії суб’єктів, що визначені Постановою № 178 та відповідають положенням (умовам), визначеним такою постановою.
Таким чином, якщо Служба здійснює придбання товарів, які нормативними та технічними документами визначені для транспортних засобів та такі транспортні засоби будуть використовуватися Службою для потреб забезпечення національної безпеки і оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, то операції постачальника (платника ПДВ) з постачання таких товарів підлягатимуть оподаткуванню ПДВ за нульовою ставкою (при умові, що таке постачання відповідає положенням (умовам) Постанови № 178) і, відповідно, на вартість товарів ПДВ не нараховується.
Щодо відповідності зазначених у зверненні товарів кодам згідно з УКТ ЗЕД 8807 30 00 90 та 8507 60 00 00, ДПС рекомендує звернутися до Торгово-промислової палати України (їх регіональних відділень) або науково-дослідних установ судових експертиз.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2026 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |