X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 01.10.2026 р. № 5815/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

    Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), розглянула звернення ( ) щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, в межах компетенції повідомляє наступне.

У своєму зверненні платник податків повідомляє, що він опосередковано володіє корпоративними правами юридичної особи – резидента України (далі – УкрКо), яка є платником податку на прибуток підприємств та не є інститутом спільного інвестування.

Контрольована іноземна компанія (далі – КІК) володіє корпоративними правами УкрКо.

До скоригованого прибутку КІК не застосовуються звільнення від оподаткування, передбачені пунктом 392.4 статті 392 ПКУ.

УкрКо має нерозподілений прибуток за 2025 рік, щодо якого у 2026 році планується прийняття рішення про розподіл та виплату дивідендів на користь КІК.

Після отримання КІК дивідендів від УкрКо Платнику податків необхідно визначити податкові наслідки як у разі нерозподілення відповідної частки прибутку КІК на користь Платника податків, так і у разі прийняття рішення про її подальший розподіл на користь Платника податків безпосередньо або через ланцюг опосередкованого володіння.

Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1. У разі якщо дивіденди, виплачені УкрКо на користь КІК, були оподатковані УкрКо у порядку, визначеному підпунктом 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 ПКУ, то на підставі підпункту 1 пункту 170.13¹ статті 170 ПКУ сума таких дивідендів не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу Платника податків у звітному періоді, протягом якого КІК отримала такі дивіденди? У зв'язку з цим прошу роз'яснити, чи виникають у Платника податків щодо зазначеної суми зобов'язання зі сплати:

податку на доходи фізичних осіб;

військового збору.

2. Чи правильно розуміє Платник податків, що сума дивідендів, отриманих КІК від УкрКо, незалежно від того, що скоригований прибуток КІК у цілому не звільняється від оподаткування відповідно до пункту 39².4 статті 39² ПКУ:

- не враховується при визначенні частини скоригованого прибутку КІК, що підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу Платника податків?

- не підлягає оподаткуванню у складі скоригованого прибутку КІК відповідно до підпункту 170.13.1 пункту 170.13 статті 170 ПКУ?

3. Чи правильно розуміє Платник податків, що у разі подальшого розподілу КІК на користь Платника податків прибутку в частині, джерелом якої є дивіденди, раніше отримані КІК від УкрКо та оподатковані при їх виплаті у порядку, визначеному підпунктом 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 ПКУ, така сума не підлягає включенню до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу Платника податків та оподаткуванню?

Платник просить окремо роз'яснити:

- чи виникають щодо такої суми зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб та військового збору при її фактичному отриманні Платником податків?

- чи застосовуються до такої суми правила підпункту 170.13.2 пункту 170.13 статті 170 ПКУ щодо оподаткування фактично розподіленого прибутку КІК?

- чи змінюється порядок оподаткування у разі, якщо відповідна сума отримується Платником податків не безпосередньо від КІК, а через ланцюг опосередкованого володіння?

- чи залежить відповідь на зазначені питання від моменту фактичного розподілу та отримання відповідної суми - до або після подання Звіту про контрольовані іноземні компанії (далі - Звіт про КІК) та податкової декларації за відповідний звітний період?

4. Платник просить роз'яснити, яким чином сума дивідендів, отриманих КІК від УкрКо, має бути відображена у повному Звіті про КІК.

Зокрема, просить зазначити:

- у яких конкретно рядках та графах чинної на дату надання індивідуальної податкової консультації форми Звіту про КІК та у яких додатках до нього має бути відображена сума таких дивідендів?

- у якому рядку/рядках та яким чином відображається неврахування зазначеної суми при визначенні скоригованого прибутку КІК відповідно до підпункту 39².3.2.7 підпункту 39².3.2 пункту 39².3 статті 39² ПКУ?

- яка сума дивідендів підлягає відображенню у відповідних показниках Звіту про КІК - нарахована сума, чи фактично отримана КІК після утримання такого податку?

5. Платник просить роз'яснити порядок відображення суми дивідендів, отриманих КІК від УкрКо та оподаткованих при їх виплаті відповідно до підпункту 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 ПКУ, у додатку КІК до податкової декларації про майновий стан і доходи.

Зокрема, просить зазначити:

- чи підлягає така сума відображенню у додатку КІК до доходів?

- якщо так - у яких конкретно рядках та графах чинної на дату надання консультації форми додатка КІК?

6. У разі якщо сума дивідендів, отриманих КІК від УкрКо та оподаткованих відповідно до підпункту 1 пункту 170.13¹ статті 170 ПКУ, не включається до загального річного оподатковуваного доходу Платника податків, визначеному підпунктом 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 ПКУ, прошу роз'яснити:

- чи підлягає така сума відображенню безпосередньо у податковій декларації про майновий стан і доходи?

- якщо так – у якому конкретно рядку та у якій графі чинної на дату надання консультації форми декларації вона відображається?

7. У разі подальшого фактичного отримання Платником податків прибутку КІК, раніше отримані КІК від УкрКо та оподатковані у порядку, визначеному підпунктом 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 ПКУ, прошу роз'яснити:

- чи підлягає така сума відображенню у додатку КІК та/або безпосередньо у податковій декларації про майновий стан і доходи за звітний період її фактичного отримання?

- якщо так – у яких конкретних рядках та графах відповідних форм звітності?

- яким чином при цьому забезпечується недопущення включення зазначеної суми до оподатковуваного доходу Платника податків?

Щодо питань 1-7:

Відповідно до підпункту 14.1.49 пункту 14.1 статті 14 ПКУ дивіденди – це платіж, що здійснюється юридичною особою, в тому числі емітентом корпоративних прав, інвестиційних сертифікатів чи інших цінних паперів, на користь власника таких корпоративних прав, інвестиційних сертифікатів та інших цінних паперів, що засвідчують право власності інвестора на частку (пай) у майні (активах) емітента, у зв'язку з розподілом частини його прибутку, розрахованого за правилами бухгалтерського обліку.

Для цілей оподаткування до дивідендів прирівнюються також, зокрема платіж у грошовій чи негрошовій формі, що здійснюється юридичною особою на користь її засновника та/або учасника (учасників) у зв'язку з розподілом чистого прибутку (його частини).

КІК визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України (пункт 392.1.1 статті 392 ПКУ).

Підпунктом 392.1.2. пункту 392.1 статті 392 ПКУ передбачено, що контролюючою особою є фізична особа або юридична особа - резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) контрольованої іноземної компанії, яка:

а) володіє часткою в іноземній юридичній особи у розмірі більше ніж 50 відсотків;

б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж 10 відсотків, за умови, що декілька фізичних осіб - резидентів України та/або юридичних осіб - резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків;

в) окремо або разом із іншими резидентами України пов’язаними особами здійснює фактичний контроль над іноземною юридичною особою.

Об’єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку КІК, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток КІК, що обчислюється відповідно до правил, визначених підпунктом 392.2.2 пункту 392.2 статті 392 ПКУ.

Зокрема, зазначена частина прибутку КІК включається до складу загального річного оподатковуваного доходу контролюючої особи в порядку, визначеному пунктом 170.13 статті 170 ПКУ.

Пунктом 392.3 статті 392 розділу І ПКУ визначено порядок обчислення скоригованого прибутку КІК, що оподатковується в Україні.

Скоригованим прибутком КІК визнається прибуток КІК до оподаткування відповідно до даних її неконсолідованої фінансової звітності, складеної за звітний календарний рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року - за періоди, що закінчуються у відповідному календарному році) відповідно до стандартів бухгалтерського обліку, що застосовуються КІК, та строків для підготовки такої звітності у відповідній іноземній юрисдикції.

Згідно підпункту 392.3.2.7 підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 ПКУ у разі якщо контрольована іноземна компанія прямо або опосередковано володіє частками в юридичних особах, зареєстрованих в Україні, скоригований прибуток такої КІК зменшується на суму нарахованих доходів від участі в капіталі в таких юридичних особах, зареєстрованих в Україні, та на суму нарахованих доходів у вигляді дивідендів, що виплачуються або підлягають виплаті на користь контрольованої іноземної компанії від юридичної особи, зареєстрованої в Україні.

Пунктом 392.5 статті 392 ПКУ встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту про КІК. Зокрема, підпунктом 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 ПКУ передбачено, що контролюючі особи зобов’язані подавати Звіт про контрольовані іноземні компанії до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

До Звіту про КК в обов’язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік. Якщо граничні строки підготовки фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції спливають пізніше граничних строків подання річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств, такі копії фінансової звітності КІК подаються разом із річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за наступний звітний (податковий) період.

Порядок оподаткування прибутку КІК визначено пунктом 170.13 статті 170 ПКУ.

Відповідно до підпункту 170.13.1 пункту 170.13 статті 170 ПКУ платник податку - резидент, що визнається контролюючою особою щодо КІК, зобов’язаний визначити частину прибутку КІК відповідно до положень статті 392 ПКУ та включити її до загального оподатковуваного доходу, що відображається в річній податковій декларації та оподатковується за ставкою, визначеною пунктом 167.1 статті 167 ПКУ.

Відповідно до підпункту 170.13.2 пункту 170.3 статті 170 ПКУ у разі, якщо КІК розподіляє прибуток або його частину на користь контролюючої особи, і така особа фактично отримує розподілені кошти (як безпосередньо, так і через ланцюг опосередкованого володіння), застосовуються такі правила:

у разі розподілу контролюючою особою прибутку КІК (його частини) до моменту подання звіту про КІК та включення зазначеної частини прибутку КІК до загального оподатковуваного доходу, що відображається в річній податковій декларації, до такого фактично отриманого (розподіленого) доходу застосовується ставка податку, визначена підпункту 167.5.4 пункту 167.5 статті 167 ПКУ.

При цьому відповідна частина прибутку КІК не підлягає повторному включенню до загального оподатковуваного доходу після подання звіту про КІК (підпункт 170.13.2.1 підпункту 170.13.2 пункту 170.13 статті 170 ПКУ);

у разі розподілу контролюючою особою прибутку КІК (його частини) після подання звіту про КІК та включення зазначеної частини прибутку КІК до загального оподатковуваного доходу, що відображається в річній податковій декларації, але до закінчення другого календарного року, наступного за звітним, здійснюється перерахунок податку із прибутку КІК, відображеного в податковій декларації, із застосуванням ставки податку визначеної підпункту 167.5.4 пункту 167.5 статті 167 ПКУ. Контролююча особа - резидент України має право подати уточнюючу річну податкову декларацію, що відображає результати такого перерахунку. При цьому отримана частина прибутку КІК не підлягає повторному включенню до загального оподатковуваного доходу в календарному році, в якому вона фактично отримана (розподілена) (підпункт 170.13.2.2 підпункту 170.13.2 пункту 170.13 статті 170 ПКУ);

у разі розподілу контролюючою особою прибутку КІК (його частини) після моменту подання звіту про КІК та включення зазначеної частини прибутку КІК до загального оподатковуваного доходу, що відображається в річній податковій декларації, після закінчення календарного другого року, наступного за звітним, перерахунок податку не здійснюється. При цьому отримана частина прибутку КІК не підлягає повторному включенню до загального оподатковуваного доходу в календарному році, в якому вона фактично отримана (розподілена) (підпункт 170.13.2.3 підпункту 170.13.2 пункту 170.13 статті 170 ПКУ);

сума податку на доходи фізичних осіб, що підлягає сплаті з прибутку КІК (як розподіленого, так і не розподіленого), зменшується на суму корпоративного податку або іншого аналогічного податку, що стягується згідно із законодавством іноземних держав, та фактично сплаченого КІК, включаючи податки, що були утримані у джерела виплати із суми доходу, отриманого КІК.

Сума такого податку визначається як загальна сума податку, що була фактично сплачена КІК за результатами відповідного звітного (податкового) періоду (корпоративного податку або іншого аналогічного податку, що стягується згідно із законодавством іноземних держав, - сплачена протягом звітного періоду) пропорційна частці контролюючої особи в такій КІК, відображеній у звіті про КІК.

Платник податків має право скористатися таким зменшенням за умови документального підтвердження фактичної сплати. Копії документів, що підтверджують факт такої сплати, подаються платником податків разом із податковою декларацією.

При цьому сума зменшення податку на доходи фізичних осіб, визначеного абзацом першим цього підпункту, не може перевищувати суму податкового зобов'язання фізичної особи щодо прибутку такої КІК (підпункт 170.13.2.4 підпункту 170.13.2 пункту 170.13 статті 170 ПКУ).

Згідно підпункту 170.13.3 пункту 170.13 статті 170 ПКУ сума прибутку КІК, отримана у вигляді дивідендів від юридичних осіб України (як безпосередньо, так і опосередковано через ланцюг підконтрольних юридичних осіб) відповідно до підпункту 392.3.2.7 підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 ПКУ, вважається сумою дивідендів, отриманих від українських юридичних осіб безпосередньо контролюючою особою.

Така сума включається до складу загального оподатковуваного доходу контролюючої особи звітного періоду, протягом якого КІК отримано дивіденди, і підлягає оподаткуванню:

отримана від юридичних осіб України - платників податку на прибуток (крім інститутів спільного інвестування) за ставкою, визначеною пунктом 167.2 статті 167 ПКУ;

отримана від інститутів спільного інвестування, суб’єктів господарювання, які не є платниками податку на прибуток, за ставкою, визначеною підпунктом 167.5.4 пункту 167.5 статті 167 ПКУ.

При цьому така сума не враховується платником податків під час визначення частини прибутку КІК згідно з підпунктом 392.3.2.7 підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 ПКУ, не підлягає оподаткуванню відповідно до підпункту 170.13.1 пункту 170.13 статті 170 ПКУ, а також не підлягає подальшому оподаткуванню під час її фактичної виплати на користь контролюючої особи відповідно до підпункту 170.13.2 пункту 170.13 статті 170 ПКУ.

Порядок оподаткування доходів КІК визначено пунктом 170.131 статті 170 ПКУ.

Відповідно до пункту 170.131 статті 170 ПКУ не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку дивіденди, які вважаються отриманими платником податку відповідно до абзацу першого підпунктом 170.13.3 пункту 170.13 статті 170 ПКУ, раніше оподатковані на рівні юридичної особи України в порядку визначеному підпункту 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 ПКУ.

Отже, дивіденди отримані КІК від УкрКо, раніше оподатковані на рівні УкрКо в порядку визначеному підпунктом 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 ПКУ не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника, а також не враховуються платником податків під час визначення частини скоригованого прибутку КІК та не підлягають оподаткуванню відповідно до підпункту 170.13.1 пункту 170.13 статті 170 ПКУ.

Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 затверджено форму Звіту про КІК, скорочену форму Звіту про КІК (далі – Звіт) та Порядок заповнення Звіту про КІК (далі – Порядок), скороченої форми Звіту про КІК і подання до контролюючого органу.

У графі 22 Звіту про КІК зазначається сума доходу (виручки) КІК за звітний фінансовий рік. Доходи повинні включати дохід від продажу товарно-матеріальних цінностей та майна, послуг, роялті, відсотки, премії та будь-які інші суми.

У графі 24 Звіту про КІК зазначається прибуток до оподаткування КІК відповідно до даних фінансової звітності, обов’язкова до заповнення (містить числове поле, може бути як додатним так і від’ємним, зазначається в гривнях без копійок).

У графах 25.1 - 25.3 графи 25 Звіту про КІК відображається розрахунок скоригованого прибутку КІК, який здійснюється контролюючою особою на підставі фінансової звітності КІК із застосуванням особливостей, встановлених підпункту 392.3.2 пункту 392.3 статті 392 розділу I ПКУ.

У графі 25.1 Звіту про КІК зазначається фінансовий результат до оподаткування КІК відповідно до даних її неконсолідованої фінансової звітності, складеної за звітний календарний рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року - за періоди, що закінчуються у відповідному календарному році) відповідно до стандартів бухгалтерського обліку, що застосовуються КІК, та строків для підготовки такої звітності у відповідній іноземній юрисдикції.

У разі якщо згідно із законодавством іноземної юрисдикції податкового резидентства КІК не передбачено обов'язку складання фінансової звітності, контролююча особа повинна забезпечити складання фінансової звітності КІК відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності.

У графі 25.2 К Звіту про КІК зазначається сума коригування фінансового результату до оподаткування КІК, що дорівнює показнику рядка 03 додатка К до Звіту про КІК (далі - Додаток К).

У графі 26 Звіту про КІК зазначається розмір прибутку, що включається до складу загального оподаткованого доходу контролюючої особи/є об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств (графа 25.3 × графу 17.1/100).

У графі 29 Звіту про КІК зазначається загальна сума дивідендів, отриманих КІК безпосередньо або опосередковано через ланцюг підконтрольних юридичних осіб від українських юридичних осіб.

Таким чином сума дивідендів, отриманих КІК безпосередньо або опосередковано через ланцюг підконтрольних юридичних осіб від УкрКо відображається в графі 29 Звіту про КІК. Крім того, сума на яку зменшується скоригований прибуток КІК за рахунок нарахованих доходів у вигляді дивідендів, що виплачуються або підлягають виплаті на користь контрольованої іноземної компанії від юридичної особи, зареєстрованої в Україні відображається в Додатку К Звіту про КІК.

Форма Податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – Декларація) та Інструкція щодо заповнення Декларації (далі – Інструкція) затверджені Наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 року № 859 (зі змінами), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.10.2015 року за № 1298/27743.

Підпунктом 17 пункту 2 розділу ІІІ «Порядок заповнення декларації» Інструкції передбачено, що у графі 3 рядка 10.14 Декларації зазначається загальна сума частини скоригованого прибутку КІК, розрахованої відповідно до положень статті 39² ПКУ та з урахуванням вимог пунктів 170.13, 170.131 статті 170 розділу ІV ПКУ.

У графі 6 рядка 10.14 Декларації зазначається сума податку на доходи фізичних осіб, що підлягає сплаті до бюджету контролюючою особою із загальної суми прибутку КІК відповідно до положень статті 392 розділу І ПКУ та з урахуванням вимог пунктів 170.13, 170.131 статті 170 розділу ІV ПКУ та є сумарним значенням рядка 8 усіх додатків КІК.

У графі 7 рядка 10.14 Декларації зазначається сума військового збору, що підлягає сплаті до бюджету контролюючою особою, із загальної суми прибутку КІК, розрахованої відповідно до положень статті 392 розділу І ПКУ та з урахуванням вимог пунктів 170.13, 170.131 статті 170 розділу ІV ПКУ, та є сумарним значенням рядка 9 усіх додатків КІК.

Так як, дивіденди отримані КІК від УкрКо, раніше оподатковані на рівні УкрКо в порядку визначеному підпунктом 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 ПКУ не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника така сума не підлягає відображенню у Декларації.

Пунктом 9 розділу ІV «Порядок заповнення додатків до декларації» Інструкції передбачено, що Додаток КІК заповнюється окремо щодо кожної КІК.

У разі якщо прибуток контрольованої іноземної компанії підлягає звільненню від оподаткування у розумінні пункту 392.4 статті 392 розділу I ПКУ, додаток КІК підлягає заповненню в частині даних контрольованої іноземної компанії, при цьому в рядках розділу I «Показники» та розділу II «Податкові зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб та військового збору» ставляться прочерки.

Водночас, варто зазначити, що кожен конкретний випадок практичного застосування положень Кодексу здійснюється на підставі аналізу деталізованої інформації та її документального підтвердження, з урахуванням усіх обставин та підстав.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.