Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення « » (далі - « », Підприємство) ( ) щодо практичного застосування норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків зазначив, що « » є стратегічним підприємством та оператором об’єкта критичної інфраструктури, збереження операційної спроможності якого має важливе значення для економіки держави.
Підприємство здійснює діяльність із забезпечення функціонування « », а також експлуатації аеродромної, термінальної, інженерної, енергетичної та іншої інфраструктури.
Статтею 1 Повітряного кодексу України встановлено, що аеропорт - комплекс споруд, що призначений для приймання, відправлення повітряних суден, обслуговування повітряних перевезень, проведення робіт з технічного обслуговування i має для таких цілей аеродром, аеровокзал, інші наземні споруди та необхідне обладнання.
Згідно з Актом категоризації об’єкта критичної інфраструктури від 03.12.2023, цілісний майновий комплекс « » відноситься до I категорії критичності, а згідно з наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України ( ), об’єкт критичної інфраструктури I категорії критичності оператора критичної інфраструктури « » включено до секторального переліку об’єктів критичної інфраструктури сектору транспорту i пошти.
Відповідно до Статуту, затвердженого наказом Міністерства розвитку громад та територій України «Про внесення змін до Статуту « », Підприємство є державним унітарним підприємством, що діє як державне комерційне підприємство цивільної авіації, засноване на державній власності та входить до сфери управління Міністерства розвитку громад та територій України.
Згідно з пунктом 1.2 Статуту та відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру місцезнаходження ( ).
Відповідно до пункту 8.4 Порядку обліку платників податків i зборів, зі змінами та доповненнями, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588, а також за даними розділу «Облікові дані платника» електронного сервісу Електронний кабінет платника податків за Підприємством обліковується ( ) об’єкт оподаткування в експлуатації, місцезнаходження яких зазначено: ( ) та ( ) об'єктів оподаткування в експлуатації i ( ) об’єкт оподаткування, який перебуває в стані будівництва / підготовки до введення в експлуатацію, місцезнаходження яких зазначено: ( ).
Водночас земельні ділянки, на яких розташовані основні виробничі потужності Підприємства знаходяться в межах ( ).
Крім того, у складі Підприємства функціонує відокремлений підрозділ (паливно-заправний комплекс), розташований за адресою: ( ).
Відповідно до підпункту 168.4.3 пункту 168.4 статті 168 Кодексу суми податку на доходи, нараховані Підприємством на користь фізичних осіб, працівників відокремленого підрозділу за звітний період перераховуються до відповідного бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу, а саме до місцевого бюджету ( ).
Розглядається питання внесення змін до Статуту та державної реєстрації місцезнаходження Підприємства у ( ).
При цьому після внесення відповідних змін, Підприємство залишатиметься єдиною юридичною особою без створення та державної реєстрації відокремлених підрозділів на території інших територіальних громад.
Разом з тим більша частина виробничих потужностей Підприємства, зокрема пасажирські термінали, об’єкти аеродромного комплексу, інженерної інфраструктури та інші виробничі об’єкти, як i раніше, будуть розташовані на території ( ), де працюватиме переважна частина персоналу Підприємства.
Зазначені виробничі об’єкти Підприємства не зареєстровані як відокремлені підрозділи, не мають статусу юридичних осіб, не здійснюють окремого бухгалтерського a6o податкового обліку, не мають окремих банківських рахунків, не здійснюють самостійної господарської діяльності.
За новим місцезнаходженням Підприємства у ( ) здійснюватиме діяльність виконавчий орган Підприємства, а також частина адміністративно-управлінського персоналу.
Існуючий зареєстрований відокремлений підрозділ у ( ) продовжує працювати у незмінному режимі.
Нові відокремлені підрозділи у зв'язку зі зміною місцезнаходження Підприємства не створюються.
Bci працівники « » перебувають у трудових відносинах безпосередньо з Підприємством як юридичною особою.
Нарахування та виплата заробітної плати всім працівникам здійснюється централізовано Підприємством як податковим агентом.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1. До бюджету якої територіальної громади (зазначити код КАТОТТГ) підлягає сплаті та зарахуванню податок на доходи фізичних осіб, нарахований працівникам « », які після зміни місцезнаходження юридичної особи на ( ) продовжують фактично здійснювати трудову діяльність на виробничих об’єктах « », які розташовані на території ( ) (код КАТОТТГ)?
2. Чи є правомірною та достатньою підставою для сплати податку на доходи фізичних осіб за місцезнаходженням юридичної особи після державної реєстрації зміни місцезнаходження « » виключно до бюджету ( ) (код КАТОТТГ ), якщо Підприємство не має зареєстрованих відокремлених підрозділів на території іншої територіальної громади, а функції роботодавця та податкового агента здійснюються централізовано юридичною особою?
3. Чи є сам по собі факт розташування окремих виробничих об’єктів Підприємства, в яких працюють працівники, на території іншої територіальної громади достатньою правовою підставою для виникнення обов'язку зі сплати податку на доходи фізичних осіб до бюджету такої територіальної громади за відсутності зареєстрованого відокремленого підрозділу?
4. Чи є підставою для сплати податку на доходи фізичних осіб всіх найманих працівників Підприємства до бюджету ( ) той факт, що відповідно до ст. 93 Цивільного кодексу України керування, управління та облік, після зміни місцезнаходження Підприємства, будуть здійснюватися у ( )?
5. Просимо надати роз'яснення стосовно порядку застосування норм пункту 45.2 статті 45, пункт 63.3 статті 63 та пункт 168.4 статті 168 Кодексу, а саме: чи зобов’язане Підприємство сплачувати податок на доходи фізичних осіб за місцезнаходженням юридичної особи, за відсутності зареєстрованих відокремлених підрозділів в інших територіальних громадах та за умови здійснення всіх функцій роботодавця i податкового агента безпосередньо юридичною особою?
Щодо питань першого-п’ятого
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 Кодексу).
Порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб до бюджету визначено статтею 168 Кодексу та другою частиною статті 64 Бюджетного кодексу України.
Відповідно до підпункту 168.4.1 пункту 168.4 статті 168 Кодексу податок, утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, зараховується до відповідних бюджетів згідно з Бюджетним кодексом України.
Частиною другою статті 64 Бюджетного кодексу України встановлено, що податок на доходи фізичних осіб, який сплачується (перераховується) податковим агентом - юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) чи представництвом нерезидента - юридичної особи, зараховується до відповідного бюджету за їх місцезнаходженням (розташуванням) в обсягах податку, нарахованого на доходи, що виплачуються фізичній особі.
Частиною восьмою статті 45 Бюджетного кодексу України передбачено, у разі зміни місцезнаходження суб’єкта господарювання та його реєстрації як платника податків за новим місцезнаходженням сплата визначених податковим законодавством загальнодержавних податків і зборів, які розподіляються між державним та місцевими бюджетами, здійснюється за місцем попередньої реєстрації платника податків до закінчення поточного бюджетного періоду.
Згідно з підпунктом 168.4.2 пункту 168.4 статті 168 Кодексу такий порядок застосовується всіма юридичними особами, у тому числі такими, що мають філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, розташовані на території іншої територіальної громади, ніж така юридична особа, а також відокремленими підрозділами, яким в установленому порядку надано повноваження щодо нарахування, утримання і сплати (перерахування) до бюджету податку.
Підпунктом 168.4.3 пункту 168.4 статті 168 Кодексу встановлено, що суми податку на доходи фізичних осіб, нараховані відокремленим підрозділом на користь фізичних осіб, за звітний період перераховуються до відповідного бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.
У разі якщо відокремлений підрозділ не уповноважений нараховувати (сплачувати) податок на доходи фізичних осіб за такий відокремлений підрозділ, усі обов’язки податкового агента виконує юридична особа. Податок на доходи, нарахований працівникам такого відокремленого підрозділу, перераховується до відповідного бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.
Відповідно до підпункту 168.4.4 пункту 168.4 статті 168 Кодексу юридична особа за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням не уповноважених сплачувати податок відокремлених підрозділів, відокремлений підрозділ, який уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) до бюджету податок, за своїм місцезнаходженням одночасно з поданням документів на отримання коштів для виплати належних платникам податку доходів, сплачує (перераховує) суми утриманого податку на відповідні рахунки, відкриті в органах Казначейства за місцезнаходженням відокремлених підрозділів.
Відповідно до пункту 45.2 статті 45 Кодексу податковою адресою юридичної особи є її місцезнаходження, відомості про яке містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Порядок) затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.01.2015 за № 111/26556 (зі змінами).
Порядок визначає порядок заповнення і подання до контролюючих органів Податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) платниками єдиного внеску, визначеними пунктами 1, 16-18 частини першої статті 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон), відповідно до вимог статті 51 глави 2, підпункту 70.16.1 пункту 70.16 статті 70 глави 6 розділу II, підпункту 170.4.2 пункту 170.4 статті 170, підпункту «б» пункту 176.2 статті 176 розділу IV, підпункту 1.6 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, пункту 4 частини другої статті 6 Закону (пункт 1 Порядку).
Відповідно до пункту 2 розділу І Порядку визначено, що кодифікатор - кодифікатор адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад, затверджений наказом Міністерства розвитку громад та територій України.
Розрахунок ЮО - Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску для податкових агентів, крім фізичних осіб - підприємців та/або осіб, які провадять незалежну професійну діяльність.
Відповідно до пункту 9 розділу І Порядку Розрахунок ЮО або Розрахунок ФОП / НПД подається до контролюючих органів за основним місцем обліку.
Згідно із положеннями пункту 1 розділу ІІ Порядку встановлено, що у рядку 032 - зазначається код Кодифікатора за місцезнаходженням платника або його відокремленого підрозділу, якщо Розрахунок ЮО подається податковим агентом за його відокремлений підрозділ.
Враховуючи зазначене, обставини викладені платником у зверненні та якщо:
- облік всіх об’єктів « » здійснюється в межах одного податкового органу;
- після зміни місцезнаходження юридичної особи місцезнаходженням « » буде ( );
- Підприємство є однією юридичною особою;
- функції роботодавця, нарахування, виплати заробітної плати та виконання обов’язків податкового агента здійснюються централізовано юридичною особою;
- відокремлені підрозділи на території ( ) територіальної громади не створювалися та не зареєстровані;
- виробничі об'єкти, розташовані на території ( ) територіальної громади, не мають статусу відокремлених підрозділів, не ведуть окремого бухгалтерського чи податкового обліку, не мають окремих рахунків та не здійснюють самостійної господарської діяльності - податок на доходи фізичних осіб, утриманий із доходів працівників Підприємства, підлягає сплаті до відповідного місцевого бюджету за місцезнаходженням та податковою адресою юридичної особи.
Після державної реєстрації зміни місцезнаходження « » податковою адресою Підприємства буде ( ), а податок на доходи фізичних осіб, утриманий із доходів працівників Підприємства, підлягатиме перерахуванню до бюджету відповідно до вимог статті 168 Кодексу, частини восьмої статті 45 та частини другої статті 64 Бюджетного кодексу України.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2026 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |