X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 02.10.2026 р. № 5824/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК

   Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо надання індивідуальної податкової консультації стосовно практичного застосування окремих норм законодавства стосовно складання товарно-транспортних накладних, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У зверненні Товариство повідомляє, що є виробником біоетанолу та здійснює його реалізацію, у тому числі шляхом вивезення (експорту) за межі митної території України.

Товариство має відповідну ліцензію на право виробництва біоетанолу та здійснює його виробництво, зберігання та відвантаження з акцизного складу.

Товариство зазначає, що при здійсненні експортного відвантаження біоетанолу автомобільним транспортом воно оформлює товарно-транспортну накладну (далі – ТТН) на переміщення спирту етилового за  формою№ 1-ТН/спирт (електронна форма J1204101) відповідно до Інструкції про застосування форм товарно-транспортних накладних на переміщення спирту етилового, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 28.04.2005 № 154.

Як зазначено у зверненні одержувачем продукції за такою операцією є нерезидент України, який не має коду ЄДРПОУ, ліцензії на право здійснення господарської діяльності щодо обігу спирту та не є розпорядником акцизного складу на території України.

При фактичному здійсненні експортного відвантаження підприємством сформовано та направлено засобами електронного зв’язку до ДПС форму J 1204101. У полі ідентифікаційного коду одержувача назначено реєстраційний номер юридичної особи – нерезидента у країні її реєстрації.

За результатами відправлення отримано Квитанцію № 1, відповідно до якої документ збережено на центральному рівні та йому присвоєно реєстраційний номер. Водночас Квитанція № 2 щодо результатів прийняття/неприйняття документа не надходить, а в програмному забезпеченні документ має статус «Очікування постового».

Враховуючи зазначене Товариство запитує:

1. Чи підлягає TTH форми № 1-ТН/спирт (J1204101), складена виробником біоетанолу при його відвантаженні з акцизного складу з метою подальшого вивезення за межі митної території України, обов’язковій реєстрації в інформаційній системі ДПС та/або відповідному Єдиному реєстрі TTH?

2. Якщо така ТТН підлягає реєстрації, який порядок її реєстрації при експорті біоетанолу, коли одержувачем продукції є юридична особа – нерезидент України?

  1. Чи повинен представник контролюючого органу (постовий) на акцизному складі виробника здійснювати підтвердження, погодження aбо іншу дію щодо J1204101, складеної при експорті біоетанолу нерезиденту? Якщо так, Товариство просить зазначити, яку саме дію та на підставі якої норми законодавства він повинен здійснити.

4. Якщо підтвердження представником контролюючого органу такої TTH не передбачено, яким чином завершується її електронна обробка та чи повинна підприємству надходити Квитанція № 2 про прийняття/реєстрацію документа?

5. Який кінцевий електронний статус повинна мати належним чином оформлена J1204101 при експорті біоетанолу одержувачу-нерезиденту?

6. Який ідентифікаційний код необхідно зазначати в полі «Одержувач» форми №1-ТН/спирт (J1204101), якщо одержувачем біоетанолу є нерезидент України, який не має коду ЄДРПОУ: реєстраційний (ідентифікаційний) номер юридичної особи у країні її реєстрації; умовний код нерезидента; чи інше значення? У разі необхідності застосування умовного коду просимо зазначити конкретне значення такого коду та нормативно-правову або технічну підставу для його застосування.

7. Чи повинен представник контролюючого органу при експортному відвантаженні біоетанолу здійснювати відмітку, підпис та/або проставляти штамп на паперових примірниках №1-ТН/спирт? Якщо так, просимо зазначити, яку саме відмітку необхідно здійснити та якою нормою законодавства це передбачено.

8. Які документи є належною підставою для переміщення біоетанолу автомобільним транспортом від акцизного складу виробника до місця митного оформлення та/або пункту пропуску через державний кордон України до моменту фактичного вивезення продукції за межі митної території України та складання акцизної накладної форми «C» з кодом операції «5»?

Щодо зазначених питань

Згідно з підпунктом «а» підпункту 14.1.6 пункту 14.1 статті 14 Кодексу акцизний склад – це спеціально обладнані приміщення на обмеженій території (далі - приміщення), розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів.

Відповідно до підпункту 14.1.61 пункту 14.1 статті 14 Кодексу акцизний склад пересувний - транспортний засіб (автомобільний, залізничний, морський, річковий, повітряний, магістральний трубопровід), на якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий на митній території України.

Згідно з підпунктом «а» підпункту 14.1.61 пункту 14.1 статті 14 Кодексу транспортний засіб набуває статусу акцизного складу пересувного протягом періоду його використання для переміщення в ньому митною територією України пального або спирту етилового, що реалізується (крім пального або спирту етилового, що переміщується митною територією України прохідним транзитом або внутрішнім транзитом, визначеним підпунктом «а» пункту 2 частини другої статті 91 Митного кодексу України).

Спирт етиловий - всі види ректифікованого спирту етилового, біоетанол, інші види спирту етилового, зазначені у товарних позиціях 2207 та 2208 згідно     з УКТ ЗЕД (підпункт 14.1.237 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).

  Згідно з статтею 1 Закону України від 5 квітня 2001 року № 2344-III «Про автомобільний транспорт» (далі – Закон № 2344) товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку,  який  складається  у  паперовій  та/або  електронній   формі   та   містить обов’язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.

Відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт встановлена статтею 60 розділу V Закону № 2344.

Відповідно до абзацу двадцять сьомого глави 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363, товарно-транспортна накладна – єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов’язкові реквізити, передбачені цими Правилами.

Форми товарно-транспортних накладних на переміщення, зокрема, спирту етилового автомобільним транспортом застосовуються відповідно до Інструкції про застосування форм товарно-транспортних накладних на переміщення спирту етилового, високооктанових кисневмісних домішок та алкогольних напоїв, затвердженою наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 28.04.2005  № 154 зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 липня 2005 року за № 817/11097 із змінами і доповненнями, (далі – Інструкція № 154).

Згідно з пунктом 1.4 розділу 1  Інструкції № 154  перевезення, продукції автомобільним транспортом у межах України здійснюється за умови наявності оформленої належним чином відповідної накладної № 1-ТН/спирт/.

Відповідно до пункту2.1 розділу 2 Інструкції № 154 у рядку «Одержувач» накладної записуються, зокрема,  повне найменування підприємства одержувача продукції, його місцезнаходження, банківські реквізити. Інструкцією не передбачено окремих норм щодо заповнення ТТН у випадку експорту продукції.

Отже, для здійснення Товариством переміщення біоетанолу митною територією України, йому необхідно оформити товарно-транспортну накладну  форми № 1-ТН/спирт/ на перевезення такого біоетанолу. В полі «Одержувач» товарно-транспортної накладної форми №1-ТН/спирт (J1204101) на експорт біоетанолу відправником зазначається найменування нерезидента та визначений відправником умовний код такого нерезидента.

Відповідно до підпункту 230.1.5 пункту 230.1 статті 230 Кодексу переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не зазначені в акцизних накладних, зареєстрованих у Єдиному реєстрі акцизних накладних, складених на операції, при здійсненні яких переміщується пальне або спирт етиловий у таких транспортних засобах, а також не зазначені у заявках на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, які надіслані центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, забороняється.

Згідно з пунктом 228.3 статті 228 Кодексу у разі виявлення фактів переміщення та/або зберігання пального або спирту етилового з використанням транспортних засобів, що не зазначені в акцизних накладних, зареєстрованих у Єдиному реєстрі акцизних накладних, складених на операції, при здійсненні яких переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий у таких транспортних засобах, або в заявках на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, або в митних деклараціях при переміщенні пального або спирту етилового митною територією України прохідним транзитом або внутрішнім транзитом, визначеним підпунктом «а» пункту 2 частини другої статті 91 Митного кодексу України, а також фактів реалізації пального або спирту етилового з таких транспортних засобів відповідні контролюючі органи тимчасово (до винесення рішення суду) вилучають такі пальне або спирт етиловий та транспортні засоби з вільного обігу та подають відповідні матеріали до суду для винесення постанови про їх вилучення в дохід держави (конфіскацію).

Отже, належним чином оформлена ТТН та акцизна накладна, зареєстрована у Єдиному реєстрі акцизних накладних, є необхідними документами для переміщення біоетанолу на митній території України.

Згідно з пунктом 230.16 статті 230 Кодексу усі документи, які є підставою для відпуску спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, обов’язково перевіряються представником контролюючого органу на акцизному складі.

Відповідно до підпункту 1 пункту 3 розділу ІІ Порядку роботи представників контролюючих органів на акцизних складах та податкових постах, що утворюються на території підприємств, де виробляється продукція з використанням спирту етилового та біоетанолу, які отримуються за нульовою ставкою акцизного податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 23.01.2015 № 9, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.02.2015 за № 155/26600 (далі – Порядок № 9), при відвантаженні спирту представник контролюючого органу на акцизному складі підприємства робить відмітку на товарно-транспортній накладній, зареєстрованій в Єдиному реєстрі товарно-транспортних накладних на переміщення спирту етилового та алкогольних напоїв (далі - Єдиний реєстр товарно-транспортних накладних), про погодження його відпуску шляхом проставляння штампа «Виїзд дозволено» та особистого підпису, зазначає час виїзду та показники пробігу транспортного засобу, реквізити акта про відвантаження і прийняття спирту етилового та реєструє обсяги відвантаженого спирту у контрольному журналі відвантаження спирту.

Отже, Порядком № 9 передбачено проставляння представником контролюючого  органу  на  акцизному  складі   штампу   «Виїзд   дозволено»   в товарно-транспортній накладній при відвантаженні біоетанолу з акцизного складу його виробником та реєстрація товарно-транспортних накладних в Єдиному реєстрі товарно-транспортних накладних.

Підтвердженням реєстрації товарно-транспортної накладної форми №1-ТН/спирт (J1204101) в Єдиному реєстрі товарно-транспортних накладних є Квитанція № 1, в якій у полі «Результат обробки» є запис «Документ збережено на центральному рівні».

Щодо складання акцизної накладної

Відповідно до пункту 231.3 статті 231 Кодексу акцизна накладна складається платником податку в день ввезення на митну територію України, зокрема, спирту етилового чи в день реалізації спирту етилового при кожній повній або частковій операції з реалізації пального або спирту етилового.

Особа, яка реалізує пальне або спирт етиловий, зобов’язана скласти акцизну накладну в двох примірниках у разі реалізації пального або спирту етилового, зокрема,  з акцизного складу до акцизного складу пересувного.

Порядок заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового затверджено наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2020 № 729, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.12.2020 за № 1241/35524 (далі – Порядок № 729).

Особливості складання акцизної накладної форми «С» та порядок її заповнення визначено в розділі III Порядку № 729.

Відповідно до пункту 4 розділу ІІ Порядку № 729 у верхній лівій частині акцизної накладної зазначаються: коди операцій для акцизної накладної, яка складається в одному примірнику; ознака щодо умов оподаткування спирту етилового; ознака щодо напрямів використання спирту етилового.

Пунктом 4 розділу ІІ Порядку № 729 встановлено переліки кодів операцій для акцизної накладної, яка складається в одному примірнику, ознак щодо умов оподаткування спирту етилового, ознак щодо напрямів використання спирту етилового.

Відповідно до пункту 4 розділу ІІ Порядку № 729 у разі якщо акцизна накладна складається у двох примірниках (платник здійснює операцію, яка не належить до операцій, на які акцизна накладна складається в одному примірнику), у відповідному полі зазначається цифра «0».

Для спирту етилового, який експортується його виробником, передбачена ознака щодо умов оподаткування «1» - спирт етиловий, який не підлягає оподаткуванню згідно з підпунктом 213.2.1 пункту 213.2 статті 213 розділу VI Кодексу.

Для акцизних накладних, які складені на операції з реалізації спирту етилового при його експорті, передбачено ознаки щодо напряму використання спирту етилового:

«9» - фізичний відпуск (відвантаження) спирту етилового з акцизного складу / акцизного складу пересувного на акцизний склад пересувний або з акцизного складу пересувного до акцизного складу при його експорті для переміщення по митній території України (для виробників);

«10» - фактичне вивезення спирту етилового за межі митної территорії України, підтверджене відповідно до пунктів 30 - 32 Положення.

Згідно з пунктом 7 розділу III Порядку № 729 в акцизних накладних, складених на операції з вивезення (експорту) за межі митної території України спирту етилового, фактичне вивезення якого підтверджене відповідно до пунктів 30 - 32 Положення про митні декларації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 450 (далі - Положення) (цифровий код операції для складання в одному примірнику «5»), зазначаються:

ознака щодо умов оподаткування або «1» (для виробників такого спирту етилового), або «0» (для інших платників, які не є виробниками спирту етилового);

напрям використання «10».

Відповідно до пункту 9 розділу III Порядку № 729 ознака щодо умов оподаткування «1» може зазначатися в акцизній накладній тільки особами, які здійснюють виробництво спирту етилового, на операції з фізичного відпуску (відвантаження) спирту етилового для подальшого вивезення (експорту) такого спирту етилового за межі митної території України або при фактичному вивезенні спирту етилового за межі митної території України. При цьому в таких акцизних накладних зазначаються:

код операції «0», або «2» та напрям використання спирту етилового «9» - при здійсненні фізичного відпуску спирту етилового з акцизного складу / акцизного складу пересувного до акцизного складу пересувного або з акцизного складу пересувного до акцизного складу;

код операції «5» та напрям використання спирту етилового «1» - при здійсненні реалізації спирту етилового у флаконах з медичного скла об’ємом не більше 100 кубічних сантиметрів;

код операції «5» та напрям використання спирту етилового «10» - при фактичному вивезенні спирту етилового за межі митної території України, яке підтверджене відповідно до пунктів 30 - 32 Положення.

Отже, при експорті біоетанолу у разі здійснення операцій з реалізації біоетанолу з акцизного складу на акцизний склад пересувний, у верхній лівій частині акцизної накладної зазначаються код операції для складання в одному примірнику «0», «умова оподаткування» – «1» ( спирт етиловий, який не підлягає оподаткуванню згідно з підпунктом 213.2.1 пункту 213.2 статті 213 розділу VI Кодексу) та напрям використання спирту «9» (фізичний відпуск (відвантаження) спирту етилового з акцизного складу / акцизного складу пересувного на акцизний склад пересувний або з акцизного складу пересувного до акцизного складу при його експорті для переміщення по митній території України (для виробників)).

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).