Як зазначено у зверненні, основним видом діяльності Підприємства є роздрібна торгівля через розгалужену мережу магазинів по усій Україні.
Розподільчі центри та магазини Підприємства обладнані сучасним дороговартісним ваговимірювальним, вантажопідйомним, касовим, стелажним, холодильним, торгівельним обладнанням, тощо. Внаслідок військової агресії російської федерації Підприємства змушене збільшувати обсяги витрат на ремонти пошкоджених та заміни зруйнованих об’єктів основних виробничих засобів, що потребує відволікання значного обсягу обігових коштів. У зв’язку з чим Підприємства розглядає можливість застосування прискореної податкової амортизації основних засобів.
Застосування прискореної амортизації дозволить зменшити податкове навантаження на початкових етапах кожного інвестиційного проекту. Вивільнені завдяки податкові економії кошти планується спрямувати на купівлю нового обладнання або фінансування поточних операцій.
Підприємства не є виробником/постачальником товарів оборонного призначення за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель, виконавцем pобіт та послуг оборонного призначення та співвиконавцем зазначених контрактів (договорів) у розумінні Закону України «Про оборонні закупівлі».
Підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань: чи вірно Підприємство розуміє, що:
1. При прийнятті рішення у 3 кварталі 2026 року відносно застосування у податковому обліку з 01.10.2026 на підставі п. 431 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу строку амортизації у два роки до виробничих об’єктів основних засобів, введених в експлуатацію в періодах, починаючи з 01.01.2020, перерахунок вже обчисленого зносу та відповідного подання уточнюючих pозрахунків не вимагається. Новий (прискорений) строк амортизації застосовується до залишкової вартості об’єкту основних засобів станом на 01.10.2026 (яка визначається як первісна (переоцінена) вартість з врахуванням капіталізованих витрат на поліпшення за вирахуванням накопленої амортизації) без урахування cтроків фактичного використання об’єкта?
2. Обмежень стосовно застосування мінімальних cтроків aмортизації, визначених п. 431 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, до необоротних aктивів у вигляді вартості поліпшень орендованих об’єктів рухомого та нерухомого майна, що обліковуються у групі 9 (за класифікацією п.п.138.3.3 п. 138.3 ст. 138 Кодексу) та введені в експлуатацію у період після 01 серпня 2024 року, нормами Кодексу не встановлено, та застосовуються тi ж правила i обмеження, що i до фізичних об’єктів основних засобів?
3. З урахуванням змін, що внесені до Кодексу Законом України від 18 червня 2024 року № 3813-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей податкового адміністрування під час воєнного стану для платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства» (далі – Закон № 3813-IX), протягом дії воєнного стану в Україні прийняття Підприємством рішення у 3 кварталі 2026 року щодо застосування з 01.10.2026 прискореної амортизації та використання у податковому обліку строку амортизації у два роки до залишкової вартості об’єкта виробничих основних засобів 4 групи (наприклад торговельне обладнання):
3.1) придбаного новим, введеного в експлуатацію 01.01.2024 (на поточну дату з дати вводу в експлуатацію минуло понад два роки);
3.2) придбаного у січні 2024 вживаного обладнання, введеного в експлуатацію 01.09.2024;
3.3) обладнання, введеного в експлуатацію 01.01.2025, придбаного новим;
3.4) введеного в експлуатацію 01.01.2025, придбаного у грудні 2024 року вживаного обладнання відповідає вимогам п. 431 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
4. Нормами Кодексу проведення інвентаризації для застосування Підприємством прискореної податкової амортизації основних засобів за п. 431 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу не вимагається.
5. Достатнім для оформлення рішення щодо застосування прискореної податкової амортизації є наказ/розпорядження керівника Підприємства.
6. Під терміном «факт невикористання основних засобів у власній господарській діяльності» розуміється припинення використання об’єкту основних засобів в господарській діяльності платника податку за будь-яких обставин, втому числі і у випадку настання форс-мажорних обставин, зокрема руйнування внаслідок збройної агресії російської федерації. При цьому датою припинення використання зруйнованого об’єкту у господарській діяльності слід визнавати дату завершення інвентаризації, призначеної у зв’язку з такими обставинами?
7. Тимчасове невикористання пошкоджених об’єктів основних засобів, у т.ч. внаслідок збройної агресії російської федерації, протягом часу проведення поточних та/або капітальних ремонтів (без консервації основних засобів), не вимагає ні припинення нарахування прискореної податкової амортизації, нi проведення коригувань, визначених абзацами 10-11 п. 431 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу?
8. Підприємство не втрачає право на застосування прискореної амортизації основних засобів у разі їх тимчасової консервації. При цьому, нарахування прискореної податкової амортизації таких основних засобів призупиняється на період їх консервації?
10. Вимога щодо невикористання основних засобів для застосування прискореної амортизації згідно п. 431 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу стосується стану основних засобів на дату введення такого об’єкта в експлуатацію, а не на початок звітного періоду, з якого має розпочатися прискорена амортизація цього основного засобу згідно з прийнятим платником рішенням?
11. Якщо на кінець календарного року, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, основні засоби, що амортизуватимуться за прискореними нормами, кваліфіковані за п. 431 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу як такі, що були у використанні, матимуть недоамортизовану залишкову вартість, платник податків повинен повернутися до нарахування амортизації таких основних засобів починаючи з календарного року, наступного за роком, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, у порядку, встановленому п. 138.3 ст. 138 Кодексу.
Обчислення залишку мінімального податкового строку амортизації в такому випадку здійснюється як мінімальний строк, встановлений ст. 138 Кодексу, зменшений на строк фактичної експлуатації об’єкта.
Амортизації в такому випадку підлягатиме залишкова вартість об'єкту основних засобів, що склалася станом на перше січня календарного року, наступного за роком, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано?
12. Дії платника податку, визначені абзацами 10-11 п. 43 1 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, а саме збільшення фінансового результату до оподаткування на усю суму амортизації, нарахованої за прискореними нормами, а також зменшення фінансового результату до оподаткування на загальну суму амортизації таких основних засобів за цей же проміжок часу у порядку, визначеному п. 138.3 ст. 138 Кодексу, відображаються одноразово в податковій декларації за період, протягом якого відбувся факт невикористання таких основних засобів в господарській діяльності, без необхідності подання уточнюючих податкових pозрахунків за періоди застосування прискореної податкової амортизації.
Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями цього Кодексу.
Відповідно до п. 431 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідних положень» Кодексу при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств на період з 1 січня 2020 року до 31 грудня 2030 року платники податку на прибуток мають право під час розрахунку амортизації щодо основних засобів:
четвертої групи (машини та обладнання) та п’ятої групи використовувати мінімально допустимий строк амортизації, який дорівнює два роки;
третьої групи (передавальні пристрої) та дев’ятої групи використовувати мінімально допустимий строк амортизації, який дорівнює п’ять років.
Мінімально допустимі строки амортизації основних засобів, визначені цим пунктом, використовуються незалежно від строків амортизації, визначених у бухгалтерському обліку.
Основні засоби мають одночасно відповідати таким вимогам:
не були у використанні.
При цьому такі основні засоби повинні використовуватися у власній господарській діяльності та не можуть продаватися або надаватися в оренду іншим особам (крім платників податків, основним видом діяльності яких є послуги з надання в оренду майна).
У разі недотримання визначених вимог до закінчення періоду нарахування амортизації з використанням мінімально допустимих строків амортизації, визначених у цьому пункті, починаючи з дати введення їх в експлуатацію, платник податку у податковому (звітному) періоді, в якому відбувся факт невикористання основних засобів у власній господарській діяльності або їх продаж, зобов’язаний:
збільшити фінансовий результат до оподаткування на суму нарахованої амортизації основних засобів відповідно до цього пункту протягом податкових (звітних) періодів, в яких здійснювалося нарахування амортизації із застосуванням мінімально допустимих строків амортизації основних засобів, визначених у цьому пункті;
зменшити фінансовий результат до оподаткування на суму розрахованої амортизації таких основних засобів відповідно до п. 138.3 ст. 138 цього Кодексу за відповідні податкові (звітні) періоди.
При застосуванні положень цього пункту норми п. 138.3 ст. 138 цього Кодексу не застосовуються в частині нарахування амортизації відповідно до встановлених мінімально допустимих строків амортизації основних засобів та методів її нарахування.
На період дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та до кінця календарного року, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, вимога до основних засобів щодо неперебування їх у використанні, визначена абзацом сьомим цього пункту, не застосовується до основних засобів, введених в експлуатацію після набрання чинності Закону № 3813-IX, тобто, після 01.08.2024.
Платники податку на прибуток мають право застосовувати норми, визначені цим пунктом, і до основних засобів, що були у використанні, введених в експлуатацію у період дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, до дати набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей податкового адміністрування під час воєнного стану для платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства». Такі платники податку зобов’язані провести інвентаризацію цих основних засобів станом на перше число податкового (звітного) періоду, в якому прийнято рішення про застосування положень цього пункту. При цьому балансова (залишкова) вартість таких основних засобів, розрахована відповідно до вимог розділу III цього Кодексу на перше число такого податкового (звітного) періоду, підлягає амортизації протягом мінімально допустимих строків амортизації відповідної групи основних засобів, визначених цим пунктом. Положення цього абзацу застосовуються до платників податку на прибуток підприємств, які є виробниками/постачальниками товарів оборонного призначення за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель, виконавцями робіт та послуг оборонного призначення або підприємствами-співвиконавцями зазначених контрактів (договорів) у розумінні Закону України «Про оборонні закупівлі».
Щодо питання 1
При прийнятті рішення у 3 кварталі 2026 року відносно застосування у податковому обліку з 01.10.2026 на підставі п. 431 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу строку амортизації у два роки до виробничих об’єктів основних засобів, введених в експлуатацію в періодах, починаючи з 01.01.2020, перерахунок вже обчисленого зносу та відповідного подання уточнюючих pозрахунків не вимагається.
Новий прискорений строк амортизації застосовується до залишкової вартості основних засобів, включаючи ремонт без урахування переоцінки та строків фактичного використання, визначеної на перше число податкового (звітного) періоду та підлягає амортизації протягом мінімально допустимих строків амортизації відповідної групи основних засобів, визначених п. п. 431 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Щодо питання 2
Відповідно до п.п. 14.1.138 п. 14.1 ст. 14 Кодексу основні засоби – матеріальні активи, у тому числі запаси корисних копалин наданих у користування ділянок надр (крім вартості землі, незавершених капітальних інвестицій, автомобільних доріг загального користування, бібліотечних і архівних фондів, матеріальних активів, вартість яких не перевищує 20000 гривень, невиробничих основних засобів і нематеріальних активів), що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 20000 гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).
Витрати орендаря на поліпшення (ремонт) орендованих основних засобів, що збільшують майбутні економічні вигоди, які спочатку очікувалися від їх використання, у податковому обліку відображаються як окремий об’єкт групи 9 «інші основні засоби» з мінімально допустимим строком корисного використання 12 років.
При цьому, застосування мінімальних cтроків aмортизації, визначених п. 431 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу встановлюється до об’єктів основних засобів третьої, четвертої, п’ятої та дев’ятої груп.
При цьому Кодексом не передбачено застосування прискореної амортизації до необоротних aктивів у вигляді вартості поліпшень орендованих об’єктів рухомого та нерухомого майна, що обліковуються у групі 9 з мінімально допустимим строком корисного використання 12 років.
Щодо питання 3,4
У відношенні основних засобів четвертої групи, які були введені в експлуатацію після 01.08.2024 (дата набрання чинності Закону № 3813-IX), незалежно від того, чи були вони у використанні, а також основних засобів, які були введені в експлуатацію після 01.01.2020, але раніше 01.08.2024, та не були у використанні, не розповсюджуються вимоги п. 43¹ підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу щодо зобов’язання провести інвентаризацію цих основних засобів.
Щодо питання 5
Положеннями Кодексу не передбачено окремого порядку документального оформлення рішення про застосування прискореної амортизації.
Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (зі змінами) (далі – Закон № 996-XIV).
Відповідно до частини першої ст. 9 Закону № 996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи.
Застосування прискореної податкової амортизації основних засобів здійснюється на підставі прийнятих платником рішень, оформлених відповідно до правил бухгалтерського обліку та підтверджених первинними документами.
Щодо питань 6, 7, 8
Під терміном «факт невикористання основних засобів у власній господарській діяльності» розуміється припинення використання об’єкту основних засобів в господарській діяльності платника податку, зокрема, в результаті його руйнування. При цьому датою припинення використання зруйнованого об’єкту у господарській діяльності слід визнавати дату завершення інвентаризації, призначеної у зв’язку з такою обставиною.
Тимчасове невикористання пошкоджених об’єктів основних засобів, у т.ч. внаслідок збройної агресії російської федерації, протягом часу проведення поточних та/або капітальних ремонтів (без консервації основних засобів), не вимагає ні припинення нарахування прискореної податкової амортизації, нi проведення коригувань, визначених абзацами 10-11 п. 431 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
При застосуванні положень п. п. 43¹ підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу норми п. 138.3 ст. 138 Кодексу не застосовуються в частині нарахування амортизації відповідно до встановлених мінімально допустимих строків амортизації основних засобів та методів її нарахування.
Відповідно до п.п. 138.3.1 п. 138.3 ст. 138 Кодексу амортизація не нараховується за період невикористання (експлуатації) основних засобів у господарській діяльності у зв’язку з їх консервацією.
Отже, у разі тимчасової консервації основних засобів, платник податку на прибуток підприємств не втрачає право на застосування прискореної амортизації.
При цьому, нарахування прискореної податкової амортизації таких основних засобів призупиняється на період їх консервації.
Щодо питання 9
Основними засобами, що не були у використанні з ціллю нарахування амортизації згідно п. 431 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу слід вважати нові основні засоби платника податків, що в контексті
ст. 138 Кодексу означає, що такі необоротні активи не були відображені у обліку у складі основних засобів раніше.
Щодо питання 10
Вимога щодо невикористання основних засобів для застосування прискореної амортизації згідно п. 43¹ підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу стосується стану основних засобів на дату введення в експлуатацію.
Щодо питання 11
Якщо платник в період дії воєнного стану розпочне прискорену амортизацію основних засобів, що були у використанні, та на кінець календарного року, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, ці основні засоби матимуть недоамортизовану вартість, то платник податків продовжить нараховувати амортизацію цих основних засобів після закінчення календарного року, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, у порядку, встановленому п. 431 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Щодо питання 12
Дії платників податку, у відношенні основних засобів, визначені абзацами 10 -11 п. 431 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, а саме збільшення фінансового результату до оподаткування на усю суму амортизації, нарахованої за прискореними нормами, а також зменшення фінансового результату до оподаткування на загальну суму амортизації таких основних засобів за цей же проміжок часу у порядку, визначеному п. 138.3 ст. 138 Кодексу, відображаються одноразово в податковій декларації як різниці у
рядках 4.1.17.1, 4.2.16.1 Додатка РІ до рядка 03 РІ Податкової декларації з податку на прибуток підприємств, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.10.2015 № 897 (зі змінами) за період, протягом якого відбувся факт невикористання таких основних засобів в господарській діяльності, без необхідності подання уточнюючих податкових pозрахунків за періоди застосування прискореної податкової амортизації.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2026 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |