Державна податкова служба України розглянула звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, у липні 2026 року Товариство виявило помилку у податковій декларації з податку на додану вартість (далі – декларація) за звітний (податковий) період грудень 2023 року, для виправлення якої сформовано уточнюючий розрахунок податкових зобов’язань з податку на додану вартість у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок (далі – уточнюючий розрахунок), за результатами якого збільшується сума від’ємного значення, що підлягає перенесенню до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21 декларації).
При цьому у наступних звітних (податкових) періодах Товариство у деклараціях декларувало від’ємне значення (рядок 21 декларації), а найближчим періодом, у якому задекларовано позитивне значення різниці між сумою податкового зобов’язання та сумою податкового кредиту (рядок 18 декларації), є червень 2025 року.
З огляду на викладене Товариство просить роз’яснити порядок врахування результатів такого уточнення у податковій звітності з податку на додану вартість за наступні звітні (податкові) періоди, а саме:
1) чи необхідно у зв’язку зі збільшенням від’ємного значення за результатами уточнення декларації за грудень 2023 року уточнити показники декларації за наступні звітні (податкові) періоди до червня 2025 року включно та відповідно зменшити значення рядка 18 декларації за червень 2025 року?
2) чи достатньо значення графи 6 рядка 21 уточнюючого розрахунку за звітний (податковий) період, що уточняється грудень 2023 року відобразити у рядку 16.2 декларації за звітний (податковий) період липень 2026 року?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу 1 розділу І Кодексу).
Відповідно до пункту 50.1 статті 50 глави 2 розділу ІІ Кодексу у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 глави 9 розділу ІІ Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених статтею 102 глави 9 розділу ІІ Кодексу), він зобов’язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.
Порядок заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість затверджено наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за № 159/28289, зі змінами (далі – Порядок № 21).
Відповідно до пунктів 2–4 розділу VI Порядку № 21 у графі 4 уточнюючого розрахунку відображаються відповідні показники декларації звітного періоду, що виправляється, у графі 5 – відповідні показники з урахуванням виправлення, а у графі 6 – сума помилки (абсолютне значення).
У пунктах 5 та 6 розділу VI Порядку № 21 визначено порядок врахування результатів уточнення значення рядка 21 декларації залежно від того, чи вплинуло таке значення у наступних звітних (податкових) періодах на показники рядків 18 або 20.2 декларації, а саме:
у разі виправлення значення рядка 21 декларації, яке у майбутніх звітних (податкових) періодах не вплинуло на значення рядка 18 чи рядка 20.2, уточнюючий розрахунок подається за один звітний (податковий) період, в якому вносяться відповідні зміни. Такий уточнюючий розрахунок може бути поданий у спосіб, визначений в абзаці п’ятому пункту 50.1 статті 50 глави 2 розділу II Кодексу. Значення графи 6 рядка 21 уточнюючого розрахунку
(як збільшення, так і зменшення) враховується у рядку 16.2 декларації за звітний (податковий) період, у якому подано такий уточнюючий розрахунок (пункт 5 розділу VI Порядку № 21);
у разі виправлення значення рядка 21 декларації, яке у майбутніх звітних (податкових) періодах впливатиме на значення рядка 18 чи рядка 20.2, уточнюючий розрахунок подається за кожний звітний (податковий) період,
у якому значення рядка 21 декларації впливало на значення рядка 18 чи рядка 20.2 (пункт 6 розділу VI Порядку № 21).
Враховуючи положення підпункту 5 пункту 4 розділу V Порядку № 21 у рядку 16 декларації відображається від’ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду,
а саме:
у рядок 16.1 переноситься значення рядка 21 декларації за попередній звітний (податковий) період;
у рядку 16.2 вказуються суми збільшення / зменшення залишку від’ємного значення за результатами уточнюючих розрахунків, поданих протягом звітного (податкового) періоду;
у рядку 16.3 вказується сума збільшення / зменшення від’ємного значення, узгоджена за результатами перевірки контролюючого органу, у звітному (податкову) періоді, на який припадає день узгодження податкового повідомлення-рішення, враховуючи процедури адміністративного оскарження відповідно до статті 56 глави 4 розділу ІІ Кодексу.
Враховуючи викладене і виходячи із аналізу норм Кодексу, зазначених вище, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Щодо питань 1, 2
Порядок врахування результатів уточнення значення рядка 21 декларації залежить від того, чи вплинуло таке виправлення у наступних звітних (податкових) періодах на значення рядка 18 чи рядка 20.2 декларації.
Отже, у разі виправлення помилки, внаслідок якої змінюється значення рядка 21 декларації, та якщо така зміна впливатиме на значення рядка 18 чи рядка 20.2 декларації наступних звітних (податкових) періодів, платник податку має послідовно уточнити показники таких декларацій, включно зі звітним (податковим) періодом, у якому уточнене від’ємне значення вплинуло на значення рядка 18 чи рядка 20.2 декларації.
При такому уточненні значення рядка 21 попереднього звітного (податкового) періоду враховується у рядку 16.1 наступного звітного (податкового) періоду з відповідним перерахунком показників такого періоду.
Таким чином, у ситуації, описаній у зверненні, платнику податків необхідно подати уточнюючий розрахунок за грудень 2023 року та послідовно уточнити показники декларації наступних звітних (податкових) періодів, включаючи червень 2025 року, в якому уточнене від’ємне значення впливає на значення рядка 18 декларації. При цьому у рядку 16.1 кожного наступного звітного (податкового) періоду враховується уточнене значення рядка 21 попереднього періоду, а значення рядка 18 декларації за червень 2025 року підлягає відповідному перерахунку.
Якщо за результатами уточнення показників декларації за червень 2025 року виникає від’ємне значення, яке відображається у рядку 21 уточнюючого розрахунку, та у наступних звітних (податкових) періодах таке значення не впливатиме на значення рядка 18 чи рядка 20.2 декларації, то значення графи 6 рядка 21 такого уточнюючого розрахунку враховується у рядку 16.2 декларації за звітний (податковий) період, у якому подано такий уточнюючий розрахунок.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2026 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |