X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 02.10.2026 р. № 5832/ІПК/99-00-21-03-01 ІПК

   Державна податкова служба України розглянула звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство здійснює операції з вивезення за межі митної території України у митному режимі експорту товарів, до яких застосовується режим експортного забезпечення (далі – окремі види товарів).
Такі товари є власною сільськогосподарською продукцією Товариства, про що при складанні податкових накладних у графі 3.2.2 податкової накладної зазначається відповідна ознака.

До однієї з таких податкових накладних Товариством було складено та зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) розрахунок коригування з кодом причини «502» (далі – РК_РЕЗ_2), у другому рядку якого помилково не зазначено у графі 4.2.2 ознаку власної сільськогосподарської продукції.

З огляду на викладене Товариство просить роз’яснити, чи може зазначена помилка бути виправлена при складанні та реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування з кодом причини «503» (далі – РК_РЕЗ_3).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділами 2 і 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Тимчасово, на період дії режиму експортного забезпечення, оподаткування ПДВ операцій із вивезення за межі митної території України у митному режимі експорту окремих видів товарів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених пунктом 97 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Відповідно до підпунктів 97.1 та 97.2 пункту 97 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу платник ПДВ з метою вивезення за межі митної території України у митному режимі експорту окремих видів товарів зобов’язаний за кожним таким товаром скласти окрему податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН до дня подання митної декларації для митного оформлення таких товарів.

Коригування показників податкової накладної, складеної за операцією з експорту окремих видів товарів, здійснюється поетапно у порядку та за умов, визначених підпунктом 97.4 пункту 97 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Зокрема, після завершення розрахунків за відповідною операцією з експорту окремих видів товарів у випадках, передбачених підпунктом «в» підпункту 97.4 пункту 97 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, здійснюється коригування ставки ПДВ, застосованої відповідно до підпункту «б» підпункту 97.2 цього пункту (20 або 14 відсотків), до нульової ставки, визначеної підпунктом «б» пункту 193.1 статті 193 розділу V Кодексу. Таке коригування здійснюється за умови, що розрахунок коригування передбачає коригування виключно ставки податку та нарахованої суми ПДВ (РК_РЕЗ_3).

Реєстрація в ЄРПН РК_РЕЗ_3 є завершальним етапом, після якого подальше коригування показників податкової накладної за відповідною операцією не здійснюється.

При цьому положення пункту 201.16 статті 201 Кодексу щодо зупинення реєстрації в ЄРПН розрахунків коригування до РК_РЕЗ_2 та РК_РЕЗ_3 не застосовуються.

У підпункті 2 пункту 16 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за № 137/28267 передбачено, що у разі постачання на митній території України або вивезення за межі митної території України у митному режимі експорту окремих видів товарів, які є власною сільськогосподарською продукцією у розумінні підпункту 14.1.33¹ пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу, у графі 3.2.2 податкової накладної проставляється позначка «Х».

Зазначення такої ознаки не впливає на кількісні та вартісні показники операції, розмір ставки податку та нарахованої суми ПДВ, а має на меті ідентифікацію товару як власної сільськогосподарської продукції платника податку та забезпечення належного відображення інформації про здійснену операцію у податковій накладній, а у разі складання до неї розрахунку коригування забезпечує збереження відповідної характеристики товару у такому розрахунку коригування.

Отже, якщо відповідна ознака була зазначена у податковій накладній та, як зазначено у зверненні, товар є власною сільськогосподарською продукцією Товариства, то з метою правильного відображення інформації про зміст здійсненої операції при складанні РК_РЕЗ_3 у графі 4.2.2 другого рядка (зі знаком «+») такого розрахунку коригування може бути зазначена відповідна ознака, у тому числі у разі, якщо при складанні РК_РЕЗ_2 така ознака помилково не була зазначена.

Зазначення такої ознаки у РК_РЕЗ_3 не змінює визначеного Кодексом призначення такого розрахунку коригування та не впливає на показники, що підлягають коригуванню відповідно до підпункту «в» підпункту 97.4 пункту 97 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).