X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 02.10.2026 р. № 5833/ІПК/99-00-21-03-01 ІПК

     Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо податку на додану вартість (далі – ПДВ), та керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, починаючи з 01.01.2027 платник ПДВ планує припинити делегування своїм структурним / відокремленим підрозділам права складання податкових накладних та розрахунків коригування.

З огляду на викладене платник просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1.  В який спосіб платнику необхідно інформувати контролюючий орган про припинення делегування своїм структурним / відокремленим підрозділам право складання податкових накладних та розрахунків коригування?

2.  Яку інформацію необхідно зазначати в заголовній частині розрахунку коригування до податкової накладної при його складанні платником / постачальником після 01.01.2027 за операцією з постачання / придбання товарів / послут структурним(-ому) / відокремленим(-ому) підрозділом(-у) платнику, здійсненою до 01.01.2027?

3.  Чи необхідно зазначати числовий номер та найменування структурного / відокремленого підрозділу при складанні платником / постачальником після 01.01.2027 розрахунку коригування до податкової накладної, складеної за операцією з постачання / придбання товарів / послуг структурним(-ому) / відокремленим(-ому) підрозділом(-у) платнику здійсненою до 01.01.2027?

4.  Чи є податкова накладна за відповідною господарською операцією, здійсненою після 01.01.2027, у якій постачальником (продавцем) зазначено числовий номер / найменування структурного / відокремленого підрозділу платнику, делегування права на складання податкових накладних якого припинено, належною підставою для формування платником податкового кредиту?

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V, підрозділами 2 та 10 розділу XX Кодексу.

Правила складання податкової накладної (у тому числі заповнення її обов’язкових реквізитів) регулюються статтею 201 Кодексу та регламентуються Порядком заповнення податкової накладної, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за № 137/28267, зі змінами (далі – Порядок № 1307).

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України від 5 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» (зі змінами) та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) у встановлений Кодексом термін.

Згідно з пунктом 192.1 статті 192 Кодексу якщо після постачання товарів / послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів / послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів / послуг, суми податкових зобов’язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в ЄРПН. Розрахунок коригування до податкової накладної не може бути зареєстрований в ЄРПН пізніше 1095 календарних днів з дати складання податкової накладної, до якої складений такий розрахунок коригування.

Розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов’язаних із зміною суми компенсації вартості товарів / послуг.

Перелік обов’язкових реквізитів, які зазначаються у податковій накладній, визначено у підпунктах «а»–«л» пункту 201.1 статті 201 Кодексу, зокрема такими реквізитами є:

дата складання податкової накладної (підпункт «б» пункту 201.1 статті 201 Кодексу);

повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник ПДВ, – продавця товарів/послуг (підпункт «в» пункту 201.1 статті 201 Кодексу);

податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання / придбання філією (структурним підрозділом) товарів / послуг, яка фактично є від імені головного підприємства – платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу) (підпункт «г» пункту 201.1 статті 201 Кодексу);

повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник ПДВ, – покупця (отримувача) товарів/послуг (підпункт «д» пункту 201.1 статті 201 Кодексу).

Відповідно до пункту 1 Порядку № 1307 якщо не зареєстровані платниками ПДВ філії та інші структурні підрозділи платника податку самостійно здійснюють постачання товарів / послуг та проводять розрахунки з постачальниками / споживачами, то зареєстрований платник податку, до складу якого входять такі структурні підрозділи, може делегувати філії або структурному підрозділу право складання податкових накладних. Для цього платник податку повинен кожній філії та кожному структурному підрозділу присвоїти окремий цифровий номер, про що має письмово повідомити контролюючий орган за місцем його реєстрації як платника податку на додану вартість.

При складанні податкової накладної філією чи іншим структурним підрозділом платника податку у графі «Постачальник (продавець)» податкової накладної спочатку зазначається найменування головного підприємства, зареєстрованого як платник податку, що визначене статутними документами, та через кому – найменування такої філії (структурного підрозділу).

У разі постачання товарів / послуг філії (структурному підрозділу) платника податку при складанні податкової накладної у графі «Отримувач (покупець)» спочатку зазначається найменування головного підприємства, зареєстрованого як платник ПДВ, та через кому – найменування такої філії (структурного підрозділу), яка (який) фактично є від імені головного підприємства (покупця) стороною договору.

Пунктом 7 Порядку № 1307 визначено, що при складанні податкової накладної філією чи іншим структурним підрозділом платника податку, яка фактично є від імені головного підприємства – платника податку стороною договору, у рядку «Номер філії постачальника (продавця)» зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу).

У разі постачання товарів / послуг філії (структурному підрозділу) платника податку, яка фактично є від імені головного підприємства (покупця) стороною договору, при складанні податкової накладної у рядку «Номер філії отримувача (покупця)» зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу), а у рядках «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» та «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» зазначаються дані головного підприємства – платника податку.

У разі коли податкова накладна заповнюється самим платником податку, номер філії чи структурного підрозділу не заповнюється. При цьому нулі, прочерки та інші знаки чи символи не проставляються.

Порядок складання розрахунку коригування та його реєстрації в ЄРПН аналогічний порядку, передбаченому для податкових накладних, крім випадків, передбачених Порядком № 1307.

Порядок заповнення і подання податкової звітності з ПДВ затверджений наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за № 159/28289, зі змінами
(далі – Порядок № 21).

Згідно з пунктом 9 розділу ІІІ Порядку № 21 повідомлення про делегування філіям (структурним підрозділам) права складання податкових накладних та розрахунків коригування (додаток 1 до Порядку № 21)
(далі – Повідомлення) подається платниками у разі наявності у них філій (структурних підрозділів) разом з податковою декларацією з ПДВ (далі – декларація) за перший звітний (податковий) період року і надалі разом з декларацією за той звітний (податковий) період, у якому відбулися зміни у переліку філій (структурних підрозділів).

Правила формування податкового кредиту встановлено статтею 198 Кодексу.

Відповідно до пункту 198.6 статті 198 Податкового кодексу не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв’язку з придбанням товарів / послуг, не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними / розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 Кодексу.

Враховуючи викладене і виходячи із аналізу норм Кодексу та інших нормативно-правових актів, зазначених вище, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

Щодо питання 1

У разі припинення делегування філіям (структурним підрозділам) права складання податкових накладних / розрахунків коригування платнику податку необхідно подати Повідомлення разом з декларацією за той звітний (податковий) період, у якому відбулися відповідні зміни.

Якщо право складання податкових накладних / розрахунків коригування припинено для всіх філій (структурних підрозділів) і таке рішення прийнято з початку року, то Повідомлення у складі декларації за січень місяць поточного року не подається.

Щодо питань 2, 3

Якщо філія (структурний підрозділ) втратила(-в) право складання податкових накладних / розрахунків коригування, то в розрахунку коригування до податкової накладної, що була складена такою філією (структурним підрозділам) / на таку філію (структурний підрозділ), у заголовній частині зазначаються лише дані головного підприємства, при цьому числовий номер філії (структурного підрозділу) не зазначається.

Щодо питання 4

Якщо головним підприємством не делеговано філії (структурному підрозділу) права складання податкових накладних, то у разі постачання товарів / послуг філії (структурному підрозділу) платника ПДВ в податковій накладній у графі «Отримувач (покупець)» зазначається найменування та індивідуальний податковий номер головного підприємства, а у рядку «Номер філії отримувача (покупця)» числовий номер такої філії (структурного підрозділу) не зазначається.

Отже, якщо в податковій накладній у графі «Отримувач (покупець)» зазначено найменування головного підприємства та найменування філії (структурного підрозділу), а у рядку «Номер філії отримувача (покупця)» зазначено числовий номер філії (структурного підрозділу), при цьому такій філії (структурному підрозділу) не делеговано право складання податкових накладних, то така податкова накладна є такою, що складена з порушенням норм Кодексу та Порядку № 1307, відповідно не може бути підставою для формування податкового кредиту.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).