Державна податкова служба Україна, керуючись статтею 53 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), надає (…) (далі – Товариство) нову індивідуальну податкову консультацію на звернення від (…) з урахуванням висновків, викладених у рішенні Київського окружного адміністративного суду від (…) у справі № (…) та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від (…) (справа № (…)) (далі – рішення суду) і в межах компетенції повідомляє, що відповідь надається з урахуванням фактичних обставин та норм законодавства, чинного на момент дії зазначених обставин.
Як зазначено у зверненні, Товариство здійснює господарську діяльність на підставі отриманої ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор у мережі Інтернет.
Для отримання можливості зробити ставку фізична особа – гравець поповнює Ігровий баланс з використанням платіжних банківських карт Visa/MasterCard за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або іншими способами, що не суперечать Закону та Закону про ПВК/ФТ, іншому діючому законодавству.
Фізична особа – гравець має право на повернення коштів, внесених для участі в азартній грі незалежно від факту попереднього здійснення ним ставки.
Згідно правил проведення азартних ігор Товариства, виграшем гравця в азартну гру є сума коштів, що підлягає виплаті (видачі) гравцеві шляхом здійснення безготівкового переказу на його банківський рахунок в разі його виграшу в азартну гру відповідно до правил проведення такої азартної гри, розміщених на вебсайті, що перевищує загальний підсумок коштів, на які гравцем було поповнено ігровий баланс, зменшений на загальний підсумок всіх повернутих/виплачених такому гравцю коштів, внесених ним для участі в азартних іграх.
Правила азартних ігор Товариства також передбачають визначення терміну «Повернення коштів, внесених гравцем для участі в азартних іграх», яким є сума коштів, яка на вимогу гравця повертається йому шляхом перерахування на банківський рахунок та не перевищує суму загального підсумку коштів, внесених гравцем на ігровий баланс, зменшеного на загальний підсумок всіх повернутих/виплачених такому гравцю суму.
Відповідно до правил азартних ігор Товариства, «Виплата» - операція з переказу на вимогу гравця на банківський рахунок суми коштів, яку він вказав до виводу у власному особистому кабінеті. В рамках однієї виплати частина суми може бути поверненням коштів, внесених гравцем для участі в азартних іграх, а частина – виграшем.
Товариство виплачує гравцям виграші та повертає, внесені ними кошти для участі в азартних іграх грошовими коштами.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1. Чи вважається доходом фізичної особи в цілях оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором, сума коштів, виплачених організатором азартних ігор гравцю в розмірі, що не перевищує загальний підсумок (суму) коштів, на які гравцем було поповнено ігровий баланс, зменшений на загальний підсумок (суму) всіх повернутих/виплачених такому гравцю коштів, внесених ним для участі в азартних іграх?
2. Чи вважається доходом фізичної особи в цілях оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором, сума коштів, виплачених організатором азартних ігор гравцю в розмірі, що не перевищує загальний підсумок коштів, на які гравцем було поповнено ігровий баланс, зменшений на загальний підсумок (суму) всіх повернутих/виплачених такому гравцю коштів, внесених ним для участі в азартних іграх, якщо такий гравець робив на таку суму коштів ставки в азартні ігри?
3. Чи правильно розуміє Товариство, що для цілей оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором виграшем гравця в азартні ігри є виключно сума перевищення загального підсумку коштів, на які гравцем було поповнено ігровий баланс, зменшеного на загальний підсумок (суму) всіх повернутих/виплачених такому гравцю коштів, внесених ним для участі в азартних іграх, незалежно від того чи робив гравець ставки в азартні ігри на суму попередньо внесених ним коштів?
Щодо питань першого-третього
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу.
Відповідно до пункту 162.1 статті 162 Кодексу платником податку на доходи фізичних осіб є, зокрема:
фізична особа – резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи (підпункт 162.1.1 пункту 162.1 статті 162 Кодексу);
фізична особа – нерезидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні (підпункт 162.1.2 пункту 162.1 статті 162 Кодексу).
Згідно зі статтею 163 Кодексу об'єктом оподаткування:
резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід; доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання); іноземні доходи – доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України;
нерезидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід з джерела його походження в Україні; доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання).
Відповідно до статті 164 Кодексу базою оподаткування є загальний оподатковуваний дохід, з урахуванням особливостей, визначених розділом IV Кодексу.
До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються, серед іншого, пасивні доходи (крім зазначених у підпунктах 165.1.2 та 165.1.41 пункту 165.1 статті 165 Кодексу), доходи
у вигляді виграшів, призів (підпункт 164.2.8 пункту 164 2 статті 164 Кодексу).
Порядок оподаткування виграшів та призів визначено пунктом 170.6 статті 170 Кодексу, відповідно до підпункту 170.6.3 якого оподаткування доходів у вигляді виграшів та призів, інших, ніж виграш (приз) у лотерею, здійснюється у загальному порядку, встановленому Кодексом для доходів, що остаточно оподатковуються під час їх зарахування, за ставкою 18 відсотків, визначеною в абзаці першому пункту 167.1 статті 167 Кодексу.
Крім того, вказаний дохід є об’єктом оподаткування військовим збором (підпункт 1.2 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Ставка військового збору становить 1,5 відсотка об'єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1.2 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (підпункт 1.3 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб і військового збору до бюджету здійснюється у порядку, встановленому статтею 168 Кодексу та підпункту 1.4 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Так, згідно з підпунктом 168.1.1 пункту 168.1 статті 168 Кодексу податковий агент, поняття якого наведено у підпункті 14.1.180 пункту 14.1 статті 14 Кодексу, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену статтею 167 Кодексу, і ставку військового збору, встановлену підпунктом 1.3 пункту 161 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу.
Податок сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Банки приймають платіжні документи на виплату доходу лише за умови одночасного подання розрахункового документа на перерахування цього податку до бюджету або розрахункового документа на зарахування коштів у сумі цього податку на єдиний рахунок, визначений статтею 351 Кодексу.
Правові засади здійснення державного регулювання господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні, правові, економічні, соціальні та організаційні умови функціонування азартних ігор врегульовано Законом України від 14 лютого 2020 року № 768-ІХ «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» (далі – Закон № 768).
Згідно з пунктами 8, 47 частини першої статті 1 Закону № 768:
виграш (приз) – це кошти, майно, майнові права, що підлягають виплаті (видачі) гравцю у разі його виграшу в азартну гру відповідно до оприлюднених правил проведення такої азартної гри:
правила організатора азартних ігор затверджений організатором азартних ігор локальний акт, що визначає за кожним окремим видом діяльності, встановленим частиною першою статті 2 Закону № 768, детальний опис порядку та особливостей здійснення такої діяльності організатора азартних ігор (у тому числі порядок визначення результату азартних ігор, розрахунку та здійснення виплат виграшів (призів), умови взаємодії організатора азартних ігор з гравцями та іншими особами) та інші умови, які передбачені законодавством.
Отже, оподаткуванню підлягає лише «виграш» фізичної особи, в розумінні правил конкретного організатора азартних ігор, порядок виплати виграшу та, безпосередньо, що є виграшом для гравця (кошти, майнові права або майно) у тій чи іншій азартній грі, встановлюється у відповідних правилах азартної гри, затверджених організатором азартних ігор.
Відповідно до пункту 2.5. Правил та Умов правил організатора азартних ігор Товариства які оприлюднені на сайті товариства за вебадресою https://slotscity.ua/info/rules), «виграшем» є сума коштів, що підлягає виплаті (видачі) гравцеві шляхом здійснення безготівкового переказу на його банківський рахунок в разі його виграшу в азартну гру відповідно до правил проведення такої азартної гри, розміщених на вебсайті, що перевищує загальний підсумок коштів, на які гравцем було поповнено ігровий баланс, зменшений на загальний підсумок всіх повернутих/виплачених такому гравцю коштів, внесених ним для участі в азартних іграх.
В пункті 4.4.2. Правил гри азартних ігор, які оприлюднені на сайті Товариств за вебадресою https://slotscity.ua/info/game-rules, згідно з яким виграш (приз) сума коштів, що підлягає виплаті (видачі) гравцеві шляхом здійснення безготівкового переказу на його банківський рахунок в разі його виграшу в азартну гру відповідно до правил проведення такої азартної гри, розміщених на вебсайті, що перевищує загальний підсумок коштів, на які гравцем було поповнено ігровий баланс, зменшений на загальний підсумок всіх повернутих/виплачених такому гравцю коштів, внесених ним для участі в азартних іграх.
Відповідно до Правил організатора азартних ігор та Правил азартних ігор товариства, виграшем та, відповідно, об`єктом оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором, є позитивна різниця між сумою виплати та сумою витрат гравця на поповнення клієнтського балансу, з урахуванням попередніх розрахунків з гравцем.
Таким чином, дохід у платника податку виникає за наявності приросту показників фінансового та/або майнового стану платника податку, тобто, за даних обставин лише у разі отримання виграшу, як позитивної різниці між сумою виплати та сумою поповнення ігрового балансу гравця.
Враховуючи також зазначені вище Правила та Умови, згідно пункту 2.8 останніх, виплата – це операція з переказу на вимогу гравця на банківський рахунок суми коштів, яку він вказав до виводу у власному особистому кабінеті. В рамках однієї виплати частина суми може бути поверненням коштів, внесених гравцем для участі в азартних іграх, а частина виграшем.
Виграшем не є сума коштів, яка була попередньо внесена гравцем для участі у азартних іграх та яка потім повертається гравцю організатором, незалежно від того чи були вони використані гравцем як ставка. При поверненні таких коштів гравцю вони не свідчать про приріст показників фінансового та/або майнового стану гравця, що як наслідок виключає застосування таких коштів як об`єкт оподаткування. Не є об'єктом оподаткування кошти внесені гравцем як доповнення до балансу, незалежно від їх використання у ставці. Виключно при наявності позитивної різниці між сумою виплати та сумою попередньо внесених коштів для участі в азартних іграх, а саме за наявності факту та обставин виграшу гравцем за ставками,
та її виплаті, у гравця відповідно настає приріст показників його майнового стану, що є ознакою для оподатковування доходу, виникає об'єкт оподаткування.
Додатково повідомляємо, що з урахуванням положень статті 53 Кодексу ця консультація, надана на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від (…) у справі № (…) та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від (…) (справа № (…)), має індивідуальний характер та може застосовуватися виключно (…).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2026 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |