Головне управління ДПС у м. Києві за результатами розгляду звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс) в межах компетенції повідомляє.
Відповідно до інформації, наведеної у зверненні, фізична особа – підприємець здійснює господарську діяльність за КВЕД 10.89 «Виробництво інших харчових продуктів н.в.і.у» у Київській області.
За даними бухгалтерського та податкового обліку платника податків, який згідно бази даних ДПС є фізичною особою – підприємцем – платником єдиного податку третьої групи (платник ПДВ), середньомісячна заробітна плата найманих працівників за 12 місяців становить … грн, що є більшим за середню заробітну плату у відповідній галузі у відповідному регіоні, помножену на коефіцієнт 1,1, що дорівнює … грн, а мінімальна заробітна плата на 1 січня 2026 року – 8647 грн.
Отже, фактично фізична особа – підприємець відповідає зазначеному критерію для включення платника податків до Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства.
У зв’язку з чим, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання:
Відповідно до п.п. 69.41 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу на період дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні»
від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та по 31 грудня року, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, для платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства встановлюються особливості адміністрування податків, зборів, платежів, що здійснюється контролюючими органами, визначеними п.п. 41.1.1 п. 41.1 ст. 41 Кодексу (податкового адміністрування), визначені п.п. 69.41 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.
Порядок розрахунку критеріїв для включення платників податків до Переліку платників, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (абзац одинадцятий п.п. 69.41.2 п.п. 69.41 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Порядок формування та оприлюднення Переліку платників, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 07.10.2024 № 495 (далі – Порядок № 495), визначає порядок розрахунку критеріїв для включення платників податків до Переліку платників, який включає, зокрема, алгоритми розрахунку середніх показників критеріїв щодо включення платників податків до Переліку платників, на підставі яких формується цей перелік (абзаци перший та другий п. 1 розділу І Порядку № 495).
Під час формування Переліку платників здійснюється порівняння визначених Кодексом показників платника податків із середніми значеннями цих показників загалом по Україні (п. 1 розділу ІІ Порядку № 495).
Згідно з п.п. 3 п. 3 розділу ІІ Порядку № 495 для визначення відповідності платника податків критеріям платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства використовуються, зокрема, показники середньої заробітної плати.
Розрахунок показника здійснюється на підставі поданих за кожний з 12 послідовних місяців, які відповідають періоду формування критеріїв, додатків 4 ДФ «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» до податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок), поданих відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4 «Про затвердження форми Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску і Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 січня 2015 року за № 111/26556 (далі – Додаток 4 ДФ до Розрахунку).
Для фізичних осіб – підприємців та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і подають Додаток 4 ДФ до Розрахунку у строки, встановлені згідно з Кодексом для податкового кварталу (із розбивкою за місяцями звітного кварталу), показники розраховуються за відповідні періоди (місяці), на підставі поданої квартальної звітності.
Середньомісячна нарахована заробітна плата по платнику за звітний період (місяць) розраховується за формулою:
Зарплата(платник) = Зарплата / Кількість найманих працівників.
Показник «Кількість найманих працівників» для розрахунку середньомісячної заробітної плати розраховується з урахуванням переліку унікальних реєстраційних номерів облікової картки платника податків (далі – РНОКПП) (графа 2 розділу I Додатка 4 ДФ до Розрахунку), яким протягом звітного місяця нараховано доходи за ознакою 101 (графа 6 розділу I Додатка 4 ДФ до Розрахунку).
Для кожного звітного місяця перелік унікальних РНОКПП визначається за умови, що значення графи 7 Додатка 4 ДФ до Розрахунку (дата прийняття на роботу) відсутнє або відповідає першому календарному дню звітного місяця та значення графи 8 Додатка 4 ДФ до Розрахунку (дата звільнення з роботи) відсутнє або відповідає останньому календарному дню звітного місяця.
Показник «Зарплата» визначається як сума рядків графи 3а додатка 4 ДФ до Розрахунку, що відповідає переліку унікальних РНОКПП, з яких сформовано показник «Кількість найманих працівників», по яких нараховано доходи за ознакою 101 (графа 6 розділу I Додатка 4 ДФ до Розрахунку).
Розрахунок значень показників «Кількість найманих працівників» та «Зарплата» здійснюється за місяць з урахуванням кількості найманих працівників, які відпрацювали повний місяць.
Показник Зарплата(платник) формується за кожен з останніх 12 звітних (податкових) місяців окремо.
Середньомісячна нарахована заробітна плата по галузі по регіону розраховується за формулою:
Зарплата(галузь_регіон) = Зарплата(платник галузь_регіон) / Кількість(платників галузь_регіон), у гривнях, де:
Зарплата(платник галузь_регіон) – загальна сума показників Зарплата(платник) по суб’єктах господарювання з однаковим класом КВЕД (ХХ.ХХ) відповідно до КВЕД ДК 009:2010 та у яких основне місце обліку відповідає одному регіону, у гривнях;
Кількість(платників галузь_регіон) – кількість суб’єктів господарювання, по яких визначено показник Зарплата(платник галузь_регіон) з однаковим класом КВЕД (ХХ.ХХ) відповідного до КВЕД ДК 009:2010 та у яких основне місце обліку відповідає одному регіону, юридичних / фізичних осіб.
Показник Зарплата(галузь_регіон) формується із показників Зарплата(платник) за підсумками відповідних звітних (податкових) місяців окремо.
Показник середньомісячної нарахованої та/або виплаченої податковим агентом – фізичною особою – підприємцем заробітної плати за останніх 12 звітних (податкових) місяців становить не менше середньої заробітної плати у відповідній галузі у відповідному регіоні, помноженої на коефіцієнт 1,1, але становить не менше розміру однієї мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року, – застосовується для визначення платника податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства для:
фізичних осіб – підприємців, що перебувають на загальній системі оподаткування;
фізичних осіб – підприємців, що перебувають на спрощеній системі оподаткування та є платниками єдиного податку третьої групи.
Зарплата(платник) ≥ Зарплата(галузь_регіон) х 1,1, у гривнях, та одночасно: показник Зарплата(платник) ≥ розміру однієї мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року, за який подано Додаток 4 ДФ до Розрахунку.
Для розрахунку показника, визначеного п.п. «в» п.п. 69.41.2.1, п.п. «б» п.п. 69.41.2.3, п.п. «в» п.п. 69.41.2.4, п.п. «в» п.п. 69.41.2.5, п.п. «в» п.п. 69.41.2.6 п.п. 69.41.2 п.п. 69.41 п 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Кодексу, для платників податків, які здійснюють господарську діяльність у галузі, за якою згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР) не здійснює господарської діяльності жодний інший суб’єкт господарювання в межах:
регіону, – використовується середня заробітна плата у відповідній галузі по Україні, помножена на коефіцієнт 1,1;
України, – замість показника середньої заробітної плати у відповідній галузі у відповідному регіоні, помноженої на коефіцієнт 1,1, використовується показник, що дорівнює двократному розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року, за який подано Додаток 4 ДФ до Розрахунку.
Середньомісячна нарахована заробітна плата у відповідній галузі по Україні розраховується за формулою:
Зарплата(галузь_Україна) = Зарплата(платник_галузь) / Кількість(платників_Україна), де:
Зарплата(платник_галузь) – загальна сума показників Зарплата(платник) за суб’єктами господарювання з однаковим класом КВЕД (ХХ.ХХ) відповідно до ДК 009:2010, у гривнях;
Кількість(платників_України) – кількість платників, стосовно яких визначено показник Зарплата(платник_галузь), з однаковим класом КВЕД (ХХ.ХХ) відповідно до ДК 009:2010.
Показник Зарплата(галузь_Україна) формується із показників Зарплата(платник) за підсумками відповідних звітних (податкових) місяців окремо.
Для визначення відповідності цьому критерію платників податків, які здійснюють господарську діяльність у галузі, за якою згідно з даними ЄДР, не здійснює господарської діяльності жодний інший суб’єкт господарювання в межах регіону, замість показника Зарплата(галузь_регіон) використовується показник Зарплата(галузь_Україна).
Двократний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року, розраховується, як розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року, за який подано Додаток 4 ДФ до Розрахунку, помножений на 2.
Враховуючи наведене вище, фізична особа – підприємець на спрощеній системі оподаткування для визначення відповідності критеріям платників податків з високим рівнем дотримання податкового законодавства здійснює розрахунок показника середньої заробітної плати на підставі поданих за квартальні звітні періоди з розбивкою по місяцях Додатків 4 ДФ до Розрахунку.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
_____________________________________________________________________________________________
Ця індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2026 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |